Veritas nytillskott Astrea i trafik

Thomas Berntsson på Astrea under ombyggnationen på Falkvarv. Däckytan på backen är förstorad. Foto: Jörgen Tiger

Veritas Tankers satsar framåt. I början av augusti övertog rederiet sitt nya fartyg Astrea i Falkenberg. Nu går produkttankern i trafik på spotmarknaden.

– Vi tror på kvalitet. Konkurrensen är oerhört tuff internationellt men vi kör med svensk flagg och konkurrerar med vår höga kvalitetsnivå, säger Ove Johnsson, vd på Veritas Tankers.

Det är bråda dagar för ledning och personal på Veritas Tankers när Sjömannen besöker Astrea på varv i Falkenberg i slutet av augusti. Det har gått mer än tio år sedan rederiet förstärkte sin flotta med nya fartyg förra gången. Dessutom behöver Astrea en del kärlek innan hon sätts in i trafik.

Det här är det största projekt jag har varit med om, säger Ove Johnsson. Vi har 100 man igång i 14 dagar som jobbar på varvet.

Förutom målning och underhåll räknar han bland annat upp ett uppdaterat lasthanteringssystem, nya förtöjningsspel med nya rullklys, omgjorda ytor på däck samt interiöra förändringar.

Annons

Alla hytter ska vara fräscha och fixade, vi har även skapat en ny mäss och ett nytt dagrum med nya möbler. Vi har också lagt ny durk på bryggan.

Tanken är att Astrea ska vara ute ur Falkvarvs stora torrdocka bara tre dagar efter Sjömannens besök. Efter provkörning och tester ska hon gå in på varvet igen för de sista åtgärderna. Sedan ska fartyget så snabbt som möjligt sättas in i trafik på spotmarknaden.

Ove Johnsson berättar att processen att köpa nytt tonnage inleddes på allvar för ett drygt år sedan. Veritas Tankers hade fått förslag på tre-fyra fartyg att köpa och var även och tittade på Akdeniz (blivande Astrea) för ett år sedan. Men affären genomfördes inte förrän i juni.

En fördel är att fartyget är byggt 2010. Storleken på 11300 dwt passar också oss och vår verksamhet bra. Efter förändringarna kan man säga att hon blir en kusin till våra andra fartyg.

Stefan Westerlund, kock, tar emot i byssan. Egentligen hade han tänkt att laga mat till kvällen för första gången man han får ge sig till tåls någon dag ytterligare.

”Jag har fått det som jag vill ha det”

Även byssan går igenom en överhalning.

Vi är i slutfasen nu, vi har grovstädat och kollat att allt funkar, det är väl bara diskmaskinen som väntar på sin plats, säger Stefan Westerholm.

Han har till stor del kunnat påverka uppbyggnaden i byssan, exempelvis var bänkar och avställningsytor ska vara placerade, för att underlätta i arbetet.

Jag har fått det som jag vill ha det, men vissa grejor får man förhålla sig till, så är det. Men det kommer bli en bra byssa, det är jag övertygad om, säger han.

Thomas Berntsson, bås, tittar in genom dörren. Båda han och Stefan var med när Veritas Tankers tog över Astrea vid varvet. Den första veckan bodde de på hotell i Falkenberg men efter att hytterna blev färdiga har de bott ombord.

Det är spännande att vara med och bygga om fartyget. Vi som arbetar ombord har blivit tillfrågade och kunnat tala om hur vi vill ha det, det har varit en väldigt bra process med bolaget. Det har aldrig varit något snack om att det inte går eller kostar för mycket, säger Thomas Berntsson.

Vi går ut på däcket. Thomas Berntsson slår ut med handen medan vi rör oss mot fören. De första tre dagarna gick åt till att inspektera pumpar och tankar. Det blev även en hel del krypande och klättrande bland alla ledningar och rörventiler på däck, berättar han.

Innan man kan komma med förslag på förbättringar måste man se hur det är ordnat, hur den gamla besättningen arbetade vid lastning och lossning.

”Nu är det ett rejält dansgolv här”

Ett exempel på förändringar är ombyggnaden av manifolden (förgreningsrören som används vid lastning). Nu görs alla kopplingar från samma sida. Samtidigt har man passat på att bygga ut däcket vid arbetsplatsen till nästan det dubbla.

Nu är det ett rejält dansgolv här. Det kommer underlätta arbetet en hel del när vi lastar.

En liknande förbättring har gjorts på backen. I samband med installation av det nya förtöjningspelet har man ökat däckytan betydligt. Tidigare var det smalt och ganska trångt – nu är den sammanlagda ytan nästan dubbelt så stor.

Egentligen arbetar Thomas Berntsson på ett annat av Veritas Tankers fartyg. Men med sin långa erfarenhet blev han ombedd att följa med vid övertagandet av Astrea. Han har arbetat till sjöss sedan 1969 och har också erfarenhet av att arbeta på oljeplattformar.

Jag kommer nog göra några vändor till på Astrea för att göra lite svetsjobb och andra reparationer, sedan får vi se. Om resultatet ska bli riktigt bra gäller det att göra förbättringar undan för undan, säger han.

Nedanför bryggan arbetar Max Mohlin med att rengöra kopplingen till en slang. Efter att ha blivit färdig med sina studier i juni har han just skrivit på anställningskontrakt som andrestyrman på Astrea. Tidigare har han bland annat haft tillfälliga arbeten som matros på Stena Line.

Jag började i måndags i förra veckan! Jag praktiserade på Astoria i fyra månader förra året, så jag har arbetat på Veritas innan, det har varit jättebra, säger han.

”vi har en företagskultur där alla är lika viktiga”

Inräknat besättningen på Astrea har Veritas Tankers sammanlagt 75-80 anställda, varav åtta personer på kontoret på Donsö. Ove Johnsson framhåller värdet av kontinuitet bland de anställda och en god personalpolitik.

Det är också en självklarhet att satsa på en bra arbetsmiljö ombord, menar han.

Det ska vara trivsamt ombord med ordning och reda. Jag skulle vilja säga att vi har en företagskultur där alla är lika viktiga.


Astrea

  • Byggd: 2010 i Turkiet
  • Längd: 129, 5 meter
  • Bredd: 19,8 meter
  • Lastkapacitet: 12 215 kubikmeter
  • Maskin: Hanshin LH46LA, 3300 kW

Veritas Tankers har fyra fartyg i sin flotta: Astoria, Astina, Astral och Astrea. Alla har svensk flagg. Samtliga fartyg utom Astoria opererar på spotmarknaden i området kring Östersjön och norra Europa. Astoria går på timecharter för finska Neste sedan 18 år.