Veritas Tankers nytillskott i trafik

Astrea lägger ut från kajen vid Falkvarv. Fartyget gick igenom en del upprustning och ombyggnad vid varavet i Falkenberg innan hon kunde sättas in i trafik. Foto: Veritas Tankers
Annons

Veritas Tankers nya produkttanker Astrea är nu i trafik. Rederiet tog över fartyget i början av augusti. Efter upprustning och en del ombyggnation är Astrea insatt på spotmarknaden.

Astrea är Veritas Tankers fjärde produkttanker. Nytillskottet är byggt i Turkiet 2010 och gick tidigare under namnet Akdeniz.

I samband med namnbytet fick fartyget även svensk flagg – i likhet med Veritas Tankers övriga fartyg.

– Vi tror på kvalitet. Konkurrensen är oerhört tuff internationellt men vi kör med svensk flagg och konkurrerar med vår höga kvalitetsnivå, säger Ove Johnsson, vd på Veritas Tankers.

“vi kör med svensk flagg och konkurrerar med vår höga kvalitetsnivå”

Annons

Ove Johnsson berättar att processen att köpa nytt tonnage inleddes på allvar för drygt ett år sedan. Efter att ha sonderat marknaden hade Veritas Tankers hittat tre till fyra potentiella kandidater. Bolaget var även och tittade på Akdeniz för cirka ett år sedan. Men affären spikades inte förrän i juni.

En fördel är att fartyget är byggt 2010. Storleken på 11300 dwt passar också oss och vår verksamhet bra. Efter förändringarna kan man säga att hon blir en kusin till våra andra fartyg.

Ove Johnsson, vd på Veritas Tankers, tillsammans med Joakim Jonsson, befälhavare för Astrea. Foto: Jörgen Tiger

Astrea kommer liksom Astina och Astral vara verksamma på spotmarknaden med inriktning på hamnar kring Östersjön och norra Europa. Veritas Tankers trotjänare Astoria går sedan 18 år på timecharter för finska Neste.

– Med Astrea satsar vi framåt. Vi tillför kapacitet i bolaget, säger Ove Johnsson.

 

Läs ett längre reportage om Astrea i nästa Sjömannen.


Astrea

  • Byggd: 2010 i Turkiet
  • Längd: 129, 5 meter
  • Bredd: 19,8 meter
  • Lastkapacitet: 12 215 kubikmeter
  • Maskin: Hanshin LH46LA, 3300 kW