Viking Glory får finsk flagg

Viking Glory vid sjösättningen i januari i år. Foto: Viking Line

Viking Lines nybyggda passagerarfärja får finsk flagg. Det meddelar rederiet i ett pressmeddelande.

Viking Glory byggs just nu I Qiamen i Kina. Fartyget sjösattes i januari och ska levereras i slutet av året. Beräknad trafikstart för nybygget på linjen Stockholm–Åland–Åbo är början av 2022.

På tisdagen meddelade rederiet att fartyget ska få finsk flagg.

– Under dessa pandemitider har samarbetet med de finska myndigheterna och finska sjöfolksorganisationerna fungerat bra. Vi ser stora fördelar med att ha samma flagg på bägge fartyg på Åbo-linjen. Viking Glory kommer att ersätta finskflaggade Amorella och eftersom avsikten är att leveransen av Viking Glory inte ska leda till några uppsägningsåtgärder, är det naturligt att fortsätta med finsk flagg. Genom detta beslut litar vi på en kontinuitet i den finska sjöfartspolitiken, så att våra verksamhetsförutsättningar bevaras och vi inte tvingas att ompröva besluten om fartygens flaggor, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.

Annons

“Vi ser stora fördelar med att ha samma flagg på bägge fartyg på Åbo-linjen”

Rederiet har idag sju fartyg varav fem under finsk flagg. Viking Cinderella har svensk flagg och Viking XPRS har estnisk flagg.

Oskar Lindskog är ombudsman i Seko sjöfolk. Han tycker att beskedet om finsk flagg är tråkigt men väntat.

– Tyvärr måste jag medge att beslutet inte direkt kom som någon överraskning, säger han.

Han påpekar att det givetvis är väldigt positivt att rederiet fortsätter att föryngra flottan.

– Men mot bakgrund av att rederiet flaggade ut två av tre fartyg som seglade under svensk flagg för några år sedan, kan man tycka att det hade varit mer naturligt om de tagit tillfället i akt och sett till att återställa balansen i flottan. Det hade förstås också varit en positiv signal för arbetstillfällena inom svensk sjöfart, säger Oskar Lindskog.

Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold beklagar beskedet om flaggval men är inte förvånad. 

– Det är ett strategiskt val av rederiet om man ser till förutsättningarna som är. Det här visar att svenska myndigheter inte stått på tå under pandemin. Finland har gjort mycket mer för sjöfarten än vad Sverige har gjort, säger han.

“Finland har gjort mycket mer för sjöfarten än vad Sverige har gjort”

Kenny Reinhold menar att det hade räckt att införa Blå Tillväxts förslag för att öka chansen tiofalt för att rederier överlag ska välja svensk flagg.

– Vi är inte attraktiva som sjöfartsland som det är nu. Det här är ytterligare ett bevis för att Sverige behöver steppa upp. Det är mycket fina ord men ingen verkstad, säger han.

Nyligen presenterades regeringens och samarbetspartiernas infrastrukturproposition på totalt 876 miljarder kronor.

– Där fanns inte en stavelse, inte ett ljud om sjöfarten. Självklart är det bra att man satsar på transporter. Men att sjöfarten helt saknas – när politikerna samtidigt talar om att sjöfarten är en viktig bransch – det gör mig jävligt trött. Det är inga stora summor pengar vi bett om, förslagen vi ger kostar inte mycket att införa, säger han.

Viking Glory är 222,6 meter lång och ska drivas på LNG. Passagerarkapaciteten för fartyget är 2 800 resenärer och fraktkapaciteten är 1 500 meter.