Viking Line hyr in katamaranen Express för trafik över sommaren. Fartyget har svensk flagg och besättningen – svenskar, ester och finländare – arbetar på svenska avtal.
Färjan, som ägs av Nordic HSC, hyrdes sommaren 2016 in av Gotlandsbåten. Men i sommar blir det ingen trafik mellan fastlandet och Gotland. Istället hyr Viking Line fartyget och kör det på rutten Helsingfors–Tallinn under namnet Viking FSTR (”faster”). Mellan fyra och sex avgångar per dag hinns med, överfarten tar knappt två timmar.
Ralph Axelson, vd för Nordic HSC, är nöjd med upplägget.
– Vi sköter det operativa och det fungerar bra. Kontraktet skrevs i februari och två månader senare var trafiken igång. Det var kort om tid och saker har fått justeras efter hand, men jag tycker ändå att allt hittills fortlöpt väldigt bra, säger han.
Besättningen, totalt cirka 50 personer, är anställd av Nordic HSC. På Sekos avtalsområde finns en handfull helårsanställda motormän och matroser och ungefär lika många till har säsonganställts. Cateringpersonalen är framför allt finsk och estnisk. Alla arbetar på svenska avtal.
– Det här blev en bra lösning för alla, säger Ralph Axelson. Det är inte Gotland men det är fortfarande hyfsat i närområdet.
Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk, är glad att fartyget hyrs ut eftersom det innebär jobb för besättningen.
– Samtidigt är det synd att det inte blir trafik på Gotland, det var ju det besättningen förväntade sig när de sökte jobb, säger han och syftar på de helårsanställda. Nu får de längre att åka för att mönstra av och på. Den nya rutten innebär också ett annat klientel av gäster.
I oktober tar chartern för Viking Line slut. Vad som händer sedan återstår att se.
– Det bästa hade varit att ha fartyget i drift året om, säger Ralph Axelson. Nu försöker vi hitta en lösning för november och framåt. Men det blir i så fall inte här utan någon annanstans i världen.