På onsdagen levererades Wallenius SOL:s andra nybygge Baltic Enabler. Fartyget ska liksom sin syster gå i linjetrafik i Bottenviken.
Tidigare under våren levererades det första fartyget Botnia Enabler från varvet i Kina, och idag överläts även systerfartyget Baltic Enabler, uppger rederiet i sin egen tidning Enabler Magazine. Båda fartygen har svensk flagg. De anses vara världens största isklassade ConRo-fartyg med multi fuel-drift och är byggda för att klara isförhållandena i Bottenviken.
– Att vi snart kan sätta in båda systerfartygen på sin ordinarie rutt känns fantastiskt. Vi kommer inte bara att få en enorm kapacitetsökning på såväl container- som roro-sidan, vi kommer också att ta ett enormt kliv mot en framtidsanpassad flotta som kommer att minska utsläppen och ha en stor betydelse för industrierna kring Bottenviken, säger Ragnar Johansson, vd för Wallenius SOL, till Enabler Magazine.
Baltic Enabler börjar enligt rederiet sin resa mot Europa med stopp i ett antal hamnar i Asien innan hon seglar vidare mot Belgien och Europa för att sedan ansluta till ordinarie rutt Zeebrugge–Antwerpen–Karleby–Skellefteå–Uleåborg–Kemi–Travemünde.
Björn Jonasson är sektionsordförande i Wallenius Marine som bemannar fartygen.
– Det är förstås trevligt med fler svenskflaggade båtar, säger han om dagens leverans.