Ännu ett fartyg på ingång

Ramanda levererades i juli förra året och kom till Göteborg första gången i januari. Foto: Dick Gillberg
Annons

Den låga bränsleförbrukningen och gasdriften. Christian Nilsson på Donsörederiet Älvtank är klar över Ramandas bästa sidor.

– Skrovdesignen är en av de stora fördelarna med Ramanda. Det blir mycket mindre bränsleförbrukning, samtidigt som gasdriften reducerar skadliga utsläpp, säger han.

Älvtank tog över Ramanda i juli i förra året i Kina. Produkttankern är en i serie på sex fartyg som varvet Avic Dingheng fick kontrakt att bygga.

– Serien med fartyg har egentligen en förlaga med de fartyg vi beställde tillsammans med Furetank 2004 från ett varv i Shanghai. Man kan säga att de nya fartygen är en utveckling av dem, berättar Christian Nilsson.

Läs även: Byggd för besättningen

Christian Nilsson på Älvtank. Foto: privat
Annons

I den nya serien har även Fure Vinga och Fure Valö levererats till Furetank, medan Thun Tankers tagit leverans på Thun Venern. Samtliga fartyg ingår i nätverket Gothia Tanker Alliance och går i trafik i Europa.

Till sommaren kommer Älvtank att få leverans av ännu ett fartyg.

– Det blir det sista fartyget i serien och också det kommer bli identiskt med de övriga.

Sedan tidigare hade Älvtank två fartyg i trafik: Ramona från 2004 och Ramira från 2008. Men i -höstas sålde man Ramira till en redare i Kanada.

– Vi var tvungna att göra oss av med ett fartyg för att kunna bära satsningen med två nybyggen. Men vi tänker oss att ha kvar tre båtar i trafik. Vi ökar alltså med ett fartyg.


Ramanda

  • Längd: 150 meter
  • Bredd: 23 meter
  • Tankkapacitet: 20000 kubikmeter
  • Huvudmaskin: Wärtsilä 9L34DF anpassad för gasdrift (LNG och LBG)
  • Skrovdesign: FKAB Marine Design

Reducering av utsläpp vid drift av LNG

  • Koldioxid: 55 procent
  • Kväveoxid, NOx: 86 procent
  • Svaveloxid, SOx: 99 procent
  • Partiklar: 99 procent