Både lugnt och tungt i Birkas spa

Att alla hjälps åt bidrar till den goda stämningen, enligt ekonomibiträde Heidi Ekbom.
Annons

Dagjobb, dämpade samtal och bra stämning. Personalen på M/S Birkas Panorama spa stortrivs med både varandra och den behagliga miljön. Men periodvis kan det vara ganska tungt och under högsäsongen skruvas tempot upp.  

Klockan åtta på morgonen öppnas glasdörrarna till fartygets spa. Mjuka toner flödar ur dolda högtalare och det doftar inbjudande. Enstaka kryssningsgäster kommer för ett tidigt morgondopp i någon av poolerna med fri utsikt över den åländska skärgården och i baren serveras fruktdrinkar, champagne och kaffe med färska wienerbröd. Här uppe, längst fram i fören på däck tio, känns stojiga barer och fulla dansgolv mycket avlägsna.

– Även om det kan vara stressigt här också är det inte alls som i resten av båten, säger serviceledare Tanja Karlsson som jobbat på Birka sedan 2004 varav de senaste fyra åren på spa. Det här är en väldigt bra avdelning.

“vi har det trevligt tillsammans”

Samma sak säger de andra i personalen som vi pratar med. På frågan om varför man trivs svarar alla ungefär samma sak: Fin miljö, roliga arbetsuppgifter och bra scheman.

Annons

– Vi jobbar från åtta på morgonen till nio på kvällen med två timmar ledigt under hamnpausen i Stockholm, säger Tarja Markkula, serviceledaren på andra vakten som gick iland i morse. Det gör att vi får sova hela nätterna. Men allra viktigast är kollegorna och att vi har det så trevligt tillsammans.

Tarja berättar att avdelningen samlas för en gemensam fika varje kväll, en halvtimme innan öppnandet efter hamnuppehållet på svenska sidan.

– Det kan ha varit något särskilt med en kund eller kommande specialbokningar. Men vi pratar också om hur vi mår, om någon är trött eller förkyld eller upplever att något inte är som det ska. Vi försöker lyfta problem innan de växer till något större och det tycker jag att vi är ganska bra på.

Under högsäsong är man ofta mellan fem och sex personer på spaavdelningen, men nu när lugnet lagt sig efter jul- och nyårshelgerna, är man bara fyra: En i baren, ett ekonomibiträde och två massageterapeuter. Även om fartyget är knappt halvfullt med drygt 600 passagerare har spapersonalen hela tiden att göra. Tomma glas ställs undan. Bord och bänkar torkas rena. Man fyller på färsk frukt och joser och viker frotté.

Ansiktshanddukarna som används under behandlingarna tvättas och torktumlas på avdelningen. Övrig frotté skickas iland till tvätteriet i Mariehamn, men det är spapersonalen som ser till att det kommer tillbaka upp på avdelningen. Strax efter halv nio beger sig Tanja Karlsson ner till däck tre för att hämta badrockar ur linneförråden som är inhyst direkt innanför bunkringsrampen.

– Idag har vi ett trettiotal badbokningar så vi behöver i alla fall 50 badrockar, säger hon och drar ut en vagn med vita frottérockar. Nu fanns det redan ganska många där uppe, men för att det inte ska bli så fullt här nere försöker vi hämta varje dag.

“Här hjälps alla åt”

En bit in på förmiddagen är det fullsatt i Panoramas barservering. Fler badgäster har anlänt och några vågar sig även ut till poolen på däck, trots minusgrader, snålblåst och hala durkar. Vid halv tio anländer de första massagekunderna och Jerker Steinum och Tanja Karlsson visar dem vägen till varsitt behandlingsrum. Under tiden tar Heidi Ekbom hand om receptionen. Hon har varit ekonomibiträde på Birka sedan fartyget kom 2004, varav de senaste tio åren på spa.

– Jag trivs jättebra, mycket tack vare kollegorna, säger hon. Man hör aldrig någon som säger ”det där tänker inte jag göra, det är inte min uppgift.” Här hjälps alla åt. Som ekonomibiträde jobbar man också ganska självständigt och det tycker jag om.

Under sommarhalvåret ökar trycket med mycket folk i både spa och den intilliggande baren. Men det är sällan något bekymmer, tycker Heidi, även om det många gånger innebär stress och hårt arbete.

– Mycket handlar om planering och framförhållning och ligger man bara steget före brukar det lösa sig. Men det är nog också lite lättare när man jobbat ett tag. I somras var det en ny vikarie på min tjänst. Han blev helt slut och undrade hur jag orkade och hann med allting.

Heidi har lite andra arbetstider än övriga på avdelningen; från tio på förmiddagen till elva på kvällen uppdelat i tre pass. På så vis är hon på plats när det är som mest att göra och även kvar på kvällen efter stängning för att rengöra poolerna och ta hand om disken från baren.

– Jag är väldigt nöjd med mitt schema och har själv varit med och tagit fram det. Det är skönt att inte börja för tidigt på morgonen och att ha lite pauser under dagen.

Receptionen hänger samman med baren genom en öppning i skottet. Det gör det enkelt för personalen att gå emellan och täcka upp för varandra vid behov. Ia Palm är barmästare.

– Är det mycket att göra brukar någon av terapeuterna komma hit och ta hand om kassan och det avlastar jättemycket. Den här baren är för liten för att man ska kunna stå två stycken och blanda drinkar samtidigt, men för mig är den precis lagom. Allt jag behöver finns inom räckhåll, säger hon.

I Panorama är det oftast lugnare än i fartygets övriga barer med ett lite lyxigare utbud av champagne, mossurande viner och fruktdrinkar. Även om ljudnivån brukar höjas mot veckosluten är det ändå lugnare och gästerna mer dämpade än på många andra platser ombord.

– Här har man inte shotrace och sitter och sjunger, konstaterar Tanja Karlsson när hon är tillbaka efter behandlingen. Vill man ha mer fest kan man gå till Terassen. Där är det poolparty varje fredag och lördag.

Det kan bli tungt under högsäsong

Tanja har haft en hot stone massage medan Jerker Steinum gjort en klassisk massage. Att ge behandlingar kan vara ganska påfrestande för terapeuten. Tanja säger att det normalt inte är några problem så länge man tänker på kroppshållningen och använder rätt teknik.

Men under högsäsong, när efterfrågan på massage är stor, kan det bli tungt. Ett sätt att undvika slitage är att så långt det går försöka arbeta varierat. Massageterapeuterna har två halvtimmar om dagen när de står i receptionen eller baren för att få lite omväxling. De som är utbildade inom flera behandlingsformer har också en fördel, säger Tanja som själv är både massör och ansikts- och fotvårdsterapeut.

– Då är det lättare att variera sig och man kan växla mellan att stå och sitta. Nu har vi dessutom fått köpa stödstrumpor via rederiet. Alla ombord, inte bara vi i spa, fick testa under hösten och innan jul lade vi som ville in beställningar. Stödstrumporna hjälper, framför allt när man står upp en hel dag.

Jerker Steinum säger att han aldrig upplevt några problem med vare sig trötthet eller värk efter långa arbetsdagar. Det tror han beror på att han tränar mycket.

– Jag älskar att träna och det blir minst fem pass i veckan. Jag försöker leva ganska sunt över huvud taget. Den här miljön uppmuntrar till det och så vill man vara påläst för att kunna ge tips och råd till kunderna.

Även sjukskrivningarna bland personalen är relativt få.

– Förra veckan fick vi tårta av rederiet för att vi hade lägst sjukskrivningstal på hela båten, berättar Tanja Karlsson. Det kändes väldigt roligt.

Inte bara fysiskt vårdande

Kunder kommer och går under hela dagen, men någon typisk spagäst tycker personalen inte att det finns längre. Tiden är förbi när det endast var kvinnor som tog massage och gjorde ansiktsbehandlingar och numera är kundkretsen blandad, både i ålder och kön.

– I början av veckan har vi ganska mycket pensionärer och mot veckosluten kommer det fler yngre, säger Tanja Karlsson.

Men att vara massör eller hudterapeut innebär inte bara ett fysiskt vårdande. En del kunder har även ett stort behov av att få prata av sig.

– Den mentala biten ingår i det här yrket och som massör blir man terapeut i lite allt möjligt, säger Jerker. Ibland får man kunder med lite större problem. Självklart lyssnar man, men är det någon som mår dåligt rekommenderar jag ibland att de går och pratar med någon professionellt när de kommer hem.

Enstaka gånger händer det att någon som bokat dyker upp onykter.

– Men i de fallen säger vi alltid nej och det har kunderna förståelse för när vi förklarar varför, säger Tanja Karlsson. En behandling kan till och med få motsatt effekt om man är onykter. Men sådant händer väldigt sällan. De allra flesta som kommer hit gör det för att koppla av och bara rå om sig själva en stund.