Dubbelt prisad

Cecilia Österman fick årets SAN-pris vid nämndens konferens i Göteborg. Lars Andersson, ordförande i Sjöfartens Arbetsmiljönämnd, SAN, skötte utdelningen. Foto: Linda Sundgren
Annons

Cecilia Österman är årets mottagare av SAN-priset. Hon fick priset för sitt hängivna engagemang och stora kunnande inom arbetsmiljöområdet.

Tidigare i höstas fick hon även Levi-priset av förbundet Sveriges Ingenjörer.

När Sjömannen når Cecilia Österman på telefon har det gått några veckor sedan hon mottog priset på årets SAN-konferens. Men hon är fortfarande lite häpen över händelsen.

­– Vilken överraskning det var! Jag brukar ju vanligtvis vara med och diskutera pristagare och dela ut priset. Inför i år hade jag inte hört något, vilket jag tyckte var konstigt… Att jag skulle få priset var inget jag visste om.

En väl bevarad hemlighet men en sanning i sak. Cecilia Östermans bakgrund inom arbetsmiljöområdet är lång och omväxlande. Hon har varit arbetsmiljöinspektör vid Arbetsmiljöverket och arbetsmiljöingenjör vid Muskö Örlogsvarv. Hon har också disputerat vid Chalmers med en avhandling om vad arbetsmiljöinsatser kan innebära för lönsamheten inom sjöfarten. Däremellan jobbade hon ett drygt år som förste fartygsingenjör på Wallenius.

“Jag vill göra roliga saker och samarbeta med människor jag tycker om”

Annons

Och för Seko sjöfolks medlemmar är hon känd som en kunnig föreläsare vid bland annat utbildningar av skyddsombud.

– Jag gillar omväxling, jag är kanske inte den typiska forskaren som bara gräver vidare i en och samma sak. Jag vill göra roliga saker och samarbeta med människor jag tycker om.

Sin vana trogen har hon många bollar i luften även nu. På frågan vad hon arbetar med räknar hon upp tre olika projekt. Det handlar om att fortsätta sprida kunskapen från den stora studien av intendenturpersonalens arbetsmiljö som släpptes i början av 2017. Bland annat ska Cecilia Österman, tillsammans med de övriga författarna, släppa en mer populärvetenskaplig version av rapporten. Studieförfattarna arbetar även med en hemsida – intejobbadumt.se – där resultat från studien men även råd och rekommendationer kommer bli tillgängliga.

­– Vi jobbar succesivt med sidan. Tanken är att vi ska presentera väl underbyggda argument för förbättringar och ge handfasta tips hur de kan genomföras. Namnet på hemsidan kommer från ett av mina favoritcitat, det var en kvinna i undersökningen som sa ”jag jobbar gärna, och jag jobbar gärna hårt, men inte dumt”, och det finns mycket sanning i det, tycker jag. Ingen gillar att jobba på fel sätt.

De två övriga projekten berör synergonomi i kontrollrumsmiljöer, och en studie om exponering för farliga kemikalier för ombordanställda som Sarka Langer på IVL håller i.

“Generellt sett är luften bra ombord, i många fall bättre än inomhusluft i svenska hem”

– Generellt sett är luften bra ombord, i många fall bättre än inomhusluft i svenska hem. Men vi har också sett att det är bra med arbetsrotation vid vissa jobb, exempelvis målning.

Tidigare i höstas fick hon även Levipriset. Priset, som är uppkallat efter stressforskaren Lennart Levi, har sedan 2004 delats ut av Sveriges Ingenjörer för att uppmärksamma goda initiativ inom undervisning av arbetsmiljöfrågor på tekniska universitet och högskolor.

– Det kändes stort. Lennart Levi är lite av arbetsmiljövärldens Elvis. Jag fick även en personlig hälsning från honom.

Intresset för sjöfart och arbetsmiljö föddes långt utanför akademiernas korridorer. Cecilia Österman började som motorelev på Johnson Line 1990. Hennes första båt var Rosa Blanca, ett container och rorofartyg, som gick till Sydamerika.

­– Jag kände från början att det var ett fantastiskt yrke, jag kan inte tänka mig ett mer spännande jobb.

Men suget efter mer utbildning fick henne att fortsätta plugga, bland annat mindes hon en utbildning som en skyddsingenjör hade om hur besättningen skulle handskas med asbest i maskinrummet på ett av fartygen hon arbetade på.

­– Jag tyckte att det jobbet verkade intressant. Man får tillfälle att titta på och fördjupa sig i lite av varje, säger hon.

Det breda utblicken och ett stort intresse för människor går som en röd tråd genom samtalet. Hon talar engagerat och bjuder på många inpass och utvikningar. Klart är att hon vill medverka till förändring. Via hennes forskningsresultat, men också på ett handgripligt sätt genom föreläsningar och utbildningar.

– Kostnaden för sjukskrivningar är tydlig för arbetsgivare, men det är bara toppen på ett isberg. Det är mycket mer som exempelvis produktionsbortfall och kvalitetsbrister som måste räknas in som en följd av bristande arbetsmiljö. Jag försöker alltid ge påtagliga argument till varför förbättringar i arbetsmiljö är en bra affär. Exempelvis hur servicen kan bli bättre med rätt verktyg samtidigt som belastningen i vissa moment minskar.

Hennes engagemang märks även tydligt när vi pratar om utbildningarna på Seko sjöfolk.

­– De utbildningarna är bland det roligaste som finns. Det är otroligt givande. Man får verkligen vara på hugget för de medverkande är så engagerade, de ställer höga krav. Samtidigt är det ett bra tillfälle för mig att hålla mig uppdaterad på vad som händer ute på fartygen, säger Cecilia Österman.


 

Forskning

Studien ”Intendenturpersonalens arbetsmiljö” som utfördes mellan 2015-2017 är en av de största som genomförts med intendenturpersonal i svenskkontrollerade fartyg. Resultaten baseras på enkätsvar från 1980 sjömän inom olika fartygskategorier. Projektet finansierades av Stiftelsen Sveriges Sjömanshus och leddes av Cecilia Österman, Carl Hult och Mats Lindblad.

Läs mer av studiens resultat på www.intejobbadumt.se