Ett måste för livet på öarna

Passagerarna går av Valö vid Saltholmen i Göteborg. Vid färjeterminalen finns anslutande bussar och spårvagn. Parkering för bilar är en bristvara, det kan ta upp till 20 år i kö för att få hyra en parkeringsplats vid Saltholmen. Privatbilar är normalt inte tillåtet på öarna. Foto: Dick Gillberg
Annons

Omväxlande arbete i Göteborgs södra skärgård. Med både passagerartrafik och lasttrafik håller Styrsöbolaget skärgården levande året runt. Och sjömännen stannar länge i bolaget – de gör både omgivningen och arbetsplatsen till sin.

Klockan är några minuter i åtta på morgonen vid Saltholmen. Valö, en höghastighetsfärja av katamarantyp, ska just avgå mot Asperö, första stoppet i pärlbandet av öar i södra skärgården.

De flesta passagerarna har elektroniska periodkort men däcksman Rasmus Lundgren får då och då sälja en biljett från en kur strax innanför ingången.

­– Första turen ut mot öarna med Valö går 6.10 på morgonen, berättar han. Sedan kör vi fyra turer till innan färjan ligger still till första eftermiddagsturen vid 16.30.

Annons

En man kommer fram till Rasmus med ett paket inlindat i en plastpåse. ”Den här ska av på Donsö”, lyder instruktionen. Förutom passagerare kör Valö även mindre skrymmande last till och från öarna. En plåtlåda med prover från Styrsö vårdcentral till Sahlgrenska Universitetssjukhuset, ett mindre paket med verktyg. Dagstidningar och färskt bröd.

Vintertid är det i huvudsak sex olika färjor som sköter passagerartrafiken på fyra olika linjer i södra skärgården. För gods och bilar utgår två fraktfärjor från Fiskebäck några kilometer söderut.

Valö, och systerbåten Rivö, är det snabbaste sättet att ta sig ut till öarna. Från Saltholmen till Asperö tar det bara sex minuter. Bryggan på Köpstadsö angörs efter ytterligare sex minuter.

Till sista bryggan på Vrångö, sydligaste ön i skärgården, tar det runt 40 minuter. Vid stoppen gör Rasmus klart för avstigning och påstigning, han ser till att paket kommer av till rätt person, tar emot nya, och säljer någon enstaka biljett.

Rasmus Lundgren trivs med jobbet på Styrsöbolaget. Tidigare arbetade han på skärgårdsbåtarna i Stockholm men flyttade hem till Göteborg för drygt ett och ett halvt år sedan.

­– Jag läste in befälsbehörighet klass sju i Stockholm. Efter det arbetade jag en del i skärgårdstrafiken där, bland annat på Blidösundsbolaget. Jag var också med och körde charter, berättar han.

Till sommaren hoppas Rasmus att han ska kunna hoppa in som styrman på en av Styrsöbolagets färjor. De ordinarie styrmännen byter ofta båt till sommaren, berättar han.

– Jag tycker om att arbeta i södra skärgården. Trafiken håller på året runt och rederiet är bra.

På bryggan ger styrman Lina Zander mer gas efter att färjan lagt ut från Donsö. Enligt tidtabell är det tolv minuter till  stoppet på Vrångö. Men på vägen passeras Kårholmen där man just renoverar bryggan och ett bud har gått ut till snabbfärjorna att ta det lite lugnare vid passagen. Svallvågorna kan störa arbetet med den nya bryggan.

Valö har en marschfart på 27 men kan toppa upp mot 29 knop. Motorerna byttes mot nya i december 2014 men de nya har redan gått 13 000 timmar.

– Snabbfärjorna går i stort från sett från tidig morgon till sen kväll varje dag i veckan. Vi är fyra besättningar på Valö, berättar Lina Zander.

Tomas Carlsson, befälhavare med rötterna från Donsö, berättar att han var med och hämtade Valö vid varvet i Norge 2010. Snabbfärjorna gjorde succé över natten bland öborna, särskilt på Donsö och Vrångö.

– Restiden blev i stort sett halverad, säger han. De som kör med egen båt utifrån öarna ligger och surrar när vi kommer in vid Saltholmen.

“Tänk att ha den här utsikten när man åker in till stan istället för att sitta och titta ut genom ett bussfönster”

I salongen sitter Emelie Bergqvist med dottern Florence i en bärsele. De är på väg till en mammagrupp på Redbergsplatsen i östra Göteborg. Emelie flyttade ut till Vrångö för ett år sedan med sin man.

­– Valö och Rivö är väldigt snabba och bekväma, det är väldigt enkelt att komma in till stan, säger hon.

Hon ångrar inte flytten ut till Vrångö.

– Vi testade att bo en månad här ute innan vi bestämde oss för att flytta. Det är underbart här ute, jag älskar att det är så tyst. Och naturen är underbar. Tänk att ha den här utsikten när man åker in till stan istället för att sitta och titta ut genom ett bussfönster. Och det tar ungefär lika lång tid som när vi åkte från vårt gamla hem i Önnered.

Karin Rosenberg har jobbat på Styrsöbolaget från och till sedan 2006, och sedan 2009 är hon avlösare i bolaget. Just nu arbetar hon på Göta II som är en av fraktbåtarna om utgår från Fiskebäck.

– Det är bra med omväxlingen. Här är det annat än att vara på passagerarbåtarna, det är skönt att vara på däck och att röra på sig, säger hon.

Göta II och bilfärjan Ärlan kör post och större gods till öarna i skärgården. Det är allt från leveranser till Systembolagets utlämningsställen till paket från näthandelsföretag.

Både passagerartrafiken och frakten i södra skärgården ökar år från år. Byggvaror utgör kanske den största enskilda typen av gods, i varje fall volymmässigt, när vädret fortfarande är milt, berättar hon.

Tidigare körde Göta II en slinga till alla öarna för att leverera gods och paket. Nu får man återvända till Fiskebäck för att lasta mer redan efter de två första stoppen på Asperö och Brännö.

“det är skönt att vara på däck och att röra på sig”

Som däcksman har Karin hand om lastningen av gods med en motordriven truck. Även om det inte är så mycket last denna dagen är däcket fyllt med allt från pallar med fårfoder och tryckimpregnerat virke till grovbetong och gifflar från Pågen.

Hon manövrerar vant trucken när Göta II lägger till vid Brännö. Förutom leveranserna till den lokala livsmedelshandlaren, kör hon av ett bubbelbadkar, en pall med en golvvärmeanläggning och en plastcistern med 1 000 liter diesel.

Truckmanövreringen sker ofta med små marginaler – både på däck och vid lossning­. Högen med tryckimpregnerat plank måste lyftas nästan manshögt med gafflarna för att den långa lasten ska gå fri för relingen i fören.

Innan hon började arbeta på fraktfärjan gick Karin en kurs i truckkörning. Men den var främst anpassad till körning på ett lager, berättar hon.

­– Det är inte riktigt som här. Men man har lärt sig med tiden. Har vi högvatten kan det vara lite krångligt med landgången, det blir nivåskillnader.

När Göta II lägger ut sitter Kim Sjögren i den lilla styrhytten som skeppare. Tidigare var han nere på däck och hjälpte till med avlastningen.

Kim började som däcksman i Styrsöbolaget för åtta år sedan. Efter mer studier arbetade han på några bunkerbåtar samt taxibåtar innan han kom tillbaka till Styrsöbolaget.

– Från början kommer jag uppifrån Öckerö och norra skärgården. Men, även om jag kanske inte ska säga det, nu kan jag nästan den här skärgården bättre än min gamla. Det är en fin miljö att arbeta i även om man kan bli hemmablind efter tag.

Göta II kommer även den från norra skärgården. Under namnet Nordö II gick den i trafik mellan Hälsö och Rörö i Öckerö kommun. Den byggdes om till en kombinerad bil- och lastfärja med kylrum för livsmedel innan Styrsöbolaget satte in den i frakttrafiken från Fiskebäck 2006.

­– Jag har faktiskt en historia med den här färjan, berättar Kim. Jag pendlade dagligen till skolan med den under en period när jag var liten.

Kim Sjögren trivs med jobbet på frakten. Han gillar kontakten med företagarna och de boende på öarna som ofta kommer för att ta emot sitt gods. Och han gillar de fasta tiderna mellan 6-16. I frakten är det aldrig jobb på helgen.

– Vår tidtabell är lite mer flexibel också. Det är klart att vi har tider att följa men den är inte lika fast som för passagerarfärjorna, säger han.

Även Karin Rosenberg kör Styrsöbolagets färjor ibland. Men då är det pendlarfärjorna över älven som gäller. Som skutseglare har hon läst in fartygsbefäl klass sju.

I september investerade hon och en kompanjon i en egen skuta. Planen är att är att köra charterturer och turister i skärgården.

– Jag tror det finns ett underlag för en sådan verksamhet här. Då kan jag kombinera arbetet här med att köra skuta, säger hon.

Karins intresse för sjöfart och skutor väcktes redan 1997 när Tall Ship Race gästade Göteborg. Efter det var hon fast. Att segla blev både en livsstil och ett yrke.

– Det är svårt att få någon bättre skola i sjömanskap än skutsegling, tycker jag.


 

Se en intervju med Karin Rosenberg, Kim Sjögren och Rasmus Lundgren.


 

Valö

  • Snabbfärja  av katamarantyp byggd i kolfiber
  • 27 meter lång
  • 8,40 meter bred
  • Två motorer, MAN D2842 LE410, med sammanlagt 2038 hästkrafter
  • Fart: 28,5 knop med full last
  • Byggd: 2010

 

Göta II

Fraktbåt och bilfärja ombyggd för Styrsöbolaget

  • 30 meter lång
  • 8,60 meter bred
  • Isklassat stålskrov
  • Motor Caterpillar 3508C på 862 hästkrafter med avgasrening och partikelfilter
  • Fart: 11,5 knop
  • Byggd 1969 och i trafik för Styrsöbolaget sedan 2006

Läs mer: Verksamheten växer stadigt