Hanna kör för Ica

Hanna Lahtinen är numera leveransansvarig chaufför inom Icas e-handel. Foto: Klara Johansson

Hanna Lahtinen var cateringvärd på Stena Scandinavia men blev uppsagd när pandemin bröt ut. Nu kör hon lastbil och levererar matvaror. 

(Texten ingår i en serie om året med pandemi. Se länkar till övriga artiklar längre ner)

– Det här är något helt annat. Jag har inte riktigt vant mig än, säger Hanna Lahtinen om sitt nya jobb. Sedan mitten av februari är hon leveransansvarig chaufför på Icas nystartade lager för e-handel i centrala Göteborg. 

Hon sades upp från Stena Line i mars förra året. Uppsägningstid tre månader.

Annons

– Sedan utnyttjade de en avtalsklausul om att inte tappa sin las-plats och kallade in oss igen, så jag jobbade augusti också.

Hanna hade inga planer på att byta arbetsplats innan pandemin dök upp. Hon gillade sitt jobb i restaurangen ombord och var fackligt engagerad i sektionen.

Att hitta nytt arbete har inte varit lätt. Det är många sökande till jobben som finns och man måste tänka betydligt längre utanför boxen än vanligt, menar hon. Att leta restaurangjobb mitt i pandemin kändes inte rimligt. Jobbet hon har nu skulle hon knappast ha hittat till i vanliga fall.

– Man får släppa yrkestänket man har annars. Jag gick en kurs i administration under tiden jag sökte jobb. Jag kanske inte vill köra lastbil långsiktigt, men det är helt okej, och jag kan absolut tänka mig att vara kvar inom Ica på något sätt.

Vill du jobba ombord igen om du får möjlighet? 

– Ja och nej. Jag saknar jättemycket med att jobba på sjön, inte minst gemenskapen. Jag kan absolut komma tillbaka om resandet blir som det var före pandemin, med många gäster. Men vad jag förstår är det inte samma bransch längre. Jobbet jag hade i restaurangen finns inte riktigt kvar, de flesta jag känner jobbar mest inom hotellet nu. Som resandet ser ut nu lockar det mig inte ett dugg.

“Vad jag förstår är det inte samma bransch längre”

Hanna Lahtinen anser att hennes tidigare arbetsgivare kunde skött kommunikationen med personalen bättre under coronakrisen. Hon menar att de anställda fick dålig och sen information, vilket gjorde att det istället spreds rykten ombord.

– Mycket information kom till oss den fackliga vägen fast den egentligen borde ha kommit från arbetsgivaren, säger hon. Företaget borde ha kommunicerat mer och använt smartare kommunikationsvägar. Det går ju att nå hela besättningar eller personalgrupper direkt. 

Hon tror att bristen på information till stor del kan förklaras med att cheferna ombord inte heller visste vad som hände.

– Väldigt många lägre befäl fick också gå. Det var stökigt på alla fronter.


Läs mer:

Stolt över samarbetet

Långa törnar i Wallenius

Tufft år för HR

Sjöman blev bankman

“Ringer de så åker jag”

Rederier om framtiden

Experten: Var tydliga