Mer modern överlag och med ytterligare ett däck ska Destination Gotlands
nya gasdrivna färja ge en bättre upplevelse för passagerarna.
Sjömannen kollade läget på M/S Visborg vid varvet i Landskrona innan trafikstart.
Det är full aktivitet på restaurangtorget på däck sju. Vid brickserveringen packar anställda i ombordservice upp porslin och glas. Kabelvindor för installationsarbete delar golvutrymme med ouppackade kartonger. En stapel assietter balanserar på bänken mot serveringen.
– Vad ska vi göra med de här?
Ur en kartong kommer tre griptänger för servering av mat. Janina Goffe Nyman inspekterar dem med en kritisk blick. Hon är inte helt nöjd med utformningen.
– Det var det här vi pratade om innan. Vi vet ju inte vad vi ska servera för mat ännu, men en rätt som garanterat kommer vara på menyn är köttbullar, det är ju vår storsäljare. Och de här tängerna kommer nog inte fungera så bra till det.
Visborg anlände till Oresund Drydocks i Landskrona i slutet av januari. Färjan ska få utrustning och underhåll inför trafikstarten i mars. Vid tidpunkten för Sjömannens besök är besättningen i minoritet ombord. Entreprenörer arbetar med allt från installation av dryckespumpar till att väcka liv i de än så länge släckta menybildskärmarna.
Janina, Yvonne Berggren och Göran Rörstrand har rast från arbetet på restaurangtorget. Visborg kommer att ha ett annat upplägg i serveringen än M/S Visby och M/S Gotland, berättar de. Det finns en dedikerad kafédel i direkt anslutning till restaurangen medan butiken har fått en annan placering.
Kassastationerna är placerade som öar utanför serveringslinjen. Även dryckesautomaterna är placerade för sig.
Det finns ytterligare ett kafé på däck åtta och en bar med soldäck högst upp på däck tio.
– Tanken är väl att flödet med kunder ska bli bättre och snabbare, och på det sättet underlätta mer försäljning på restaurangtorget, säger Göran Rörstrand.
Även om det i dagsläget är svårt att veta hur arbetsplatserna kommer att fungera ser alla fram emot trafikstarten. Det är roligt att vara med från början, menar de. Och det är trevligt med en ny färja med fräsch inredning – även för besättningen.
”det är fantastiskt med en mäss där man kan se ut”
– Jag tycker våra hytter är jättefina. De känns lite som ett hotellrum, riktigt lyxiga faktiskt, säger Yvonne Berggren. Och det är fantastiskt med en mäss där man kan se ut. På Visby och Gotland kan man känna sig lite instängd i mässen.
Alexis Cubillos förbereder dagens lunch, på menyn står falukorv och chili con carne. Sammanlagt finns det plats för fyra kockar i den långsmala byssan men i dag håller Alexis ställningarna själv tillsammans med kockstuert Roger Nygren.
– Just nu lagar vi bara mat till personalen och entreprenörerna som väljer att äta ombord, berättar Alexis.
Han visar upplägget i byssan. Från de imponerande 150 liters grytorna i ena änden till diskavdelningen i den andra. Längs ena långsidan finns en lång rad med ugnar och kylskåp, i mitten varmhållning och förvaring, medan stekborden och fritöserna är placerade längs den andra långsidan.
Förutsättningarna är goda, menar han.
– Byssan är större på Visborg än på de andra färjorna, det känns mycket luftigare här. Sedan finns det väl alltid mindre saker man skulle önskat var på ett annat sätt, men de får man ändra med tiden, eller lära sig leva med, säger Alexis.
Alexis Cubillos har arbetat 30 år på Destination Gotland och varit på en lång rad färjor, senast på M/S Visby. Det ska bli spännande att lära känna en ny arbetsplats, menar han.
– Det är en jättefin båt, och det är mycket som är nytt. Samtidigt känner man igen sig, det finns gym och bastu i närheten av våra hytter. Så det är perfekt att gå och träna efter man jobbat färdigt.
Roger Nygren var med och hämtade Visborg i Kina. Hemresan tog drygt en månad med hamnstopp i Singapore, Durban i Sydafrika och Las Palmas på Kanarieöarna.
Förutom lite tufft väder när Visborg skulle passera Godahoppsudden så gick seglatsen bra.
– Vi fick vända när vi lämnat Durban och segla norrut tills stormen gick över, annars var det bra väder. Det var det även i Biscaya trots tidigare prognoser, styrman berättade att han aldrig varit med om så lugnt väder där, säger Roger.
”bara att sätta igång och jobba direkt”
Den första tiden ombord gick åt att få igång allt i byssan och lära känna båten, berättar han.
– Det var egentligen bara att sätta igång och jobba direkt. Det gällde att vara rätt kreativ i matlagningen under den första tiden också, berättar han och pekar mot förrådet där hyllorna fortfarande har en hel del burkar med kinesisk text.
– Det kunde vara rätt svårt att identifiera vad det var för något ibland. Det var många främmande ingredienser i pulverform och annorlunda kryddor. Men vi kunde proviantera mer vid hamnstoppen.
Annars fungerar arbetet bra i byssan, menar han. En del mindre ändringar och justeringar och köksdelen är klar för trafikstart.
– Vi kommer behöva fler avställningsytor när vi även ska laga mat till passagerare.
I dagrummet är det kafferast för båsen Stellan Stenberg och matroserna Elias Bogren, Simon Hernandez och Johan Löwenhamn. Uppgiften för stunden är renhållning på däck.
– Det är mest vaskning och underhåll som gäller just nu. Men det dyker upp saker efter hand att göra, berättar Stellan Stenberg.
Det känns som om Visborg är en hel del längre än M/S Visby och M/S Gotland, menar de. Men den nya färjan är med sina 200 meter bara fyra meter längre.
– Man känner igen mycket från de gamla färjorna. En del är moderniserat, annars är det inte så stor skillnad för oss.
Visborg tar marginellt mer last. Färjan har sammanlagt 1650 lastmeter vilket är 50 mer än de äldre färjorna.
På däck tre har gasstationerna och tankarna för LNG tagit lastutrymme i anspråk vilket innebär att det förmodligen inte går att rundlasta, menar Elias Bogren.
– Men det är inte så ofta vi behöver göra det, och situationen går alltid att lösa med att backa in trailers, säger Simon Hernandez.
”Det är alltid kul att få testa något nytt”
Att färjan har gasdrift förändrar troligtvis inte arbetet i någon större utsträckning, menar de. Motormän och maskinbefäl kommer gå en längre utbildning i Finland medan matroserna kommer att gå en självstudiekurs om det nya bränslet.
Att färjan kommer drivas med gas i trafik är positivt. Förhoppningsvis leder det även till fördelar i arbetet som matros.
Men framför allt är det roligt med en ny färja, menar alla.
– Det är alltid kul att få testa något nytt, säger Elias Bogren.