”Kollegorna blir som en andra familj”

Tina Nilsson och Marina Sundberg arbetar i restaurangtorget på M/S Gotland. Foto: Klara Johansson

”Det var tänkt som ett sommarjobb men jag trivdes och blev kvar”. ”Vi har för lite tid till underhållsarbete men annars är det bra”. Sjömannen åkte med M/S Gotland från Visby till Oskarshamn och träffade en på det stora hela nöjd besättning.

Marina Sundberg och Tina Nilsson tar en kort paus ute på däck. M/S Gotland har backat ut ur läget i Visby och i PA-systemet berättar befälhavaren att antalet passagerare är 659 och att dörrarna på bildäck är låsta under de cirka tre timmar som överfarten tar.

Tina Nilsson började som sommarvikarie i Gotlandstrafiken 1991. Marina Sundberg kom två år senare. Båda arbetar i restaurangtorget ombord.

– Det är bra här. Man blir van vid det här livet och arbetstiderna, att vara ledig varannan vecka och i princip kunna ta semester när man vill. Vi har väldigt bra förmåner. Det finns såklart lite gnabb som på alla arbetsplatser men inget stort, säger Tina Nilsson.

Annons

Gemenskapen är bra, kommunikationen med kontoret i land fungerar och arbetsuppgifterna är roliga. Alltihop viktigt för att personalen ska trivas.

– Jag gillar service och att vara bland människor. Det är särskilt roligt på sommaren när folk har semester och är glada när de åker med oss, säger Marina Sundberg.

Båda har varit på rederiets mindre snabbfärjor flera somrar för att variera sig. Men inte i år. Marina Sundberg valde bort den nya linjen (Visby–Västervik) på grund av schemat.

–  Jag tycker inte om att man måste övernatta i Västervik. Annars hade jag hemskt gärna velat vara med. Det är fantastiskt roligt att starta upp nya linjer, både Tina och jag var med 2008 när HSC Gotlandia började gå till Öland. Men nu fick det vara, säger hon.

Inför årets sommarsäsong har Destination Gotland satsat extra på introduktion av nyanställda, som fått gå bredvid den ordinarie personalen för att komma in i arbetet.

– Det har fungerat riktigt bra i år. Annars har de nästan blivit inkastade men nu har vi haft tid att visa dem på ett bättre sätt, säger Marina Sundberg.

”Annars har de nästan blivit inkastade men nu har vi haft tid att visa dem på ett bättre sätt”

Christer Engström, ordförande i rederiets Sekoklubb, berättar att M/S Gotlands och M/S Visbys besättningar i år utökats med fyra extra kabinvärdar per pass under sommaren, utöver de vanliga säsongsanställda.

– Det gjordes bland annat för att få ner antalet övertidstimmar, säger Peter Skoglund, ombudsman i Seko sjöfolk. Nu är båtarna bemannade för sjukdom; om någon blir sjuk tar rederiet inte in ersättare utan det bör räcka med den personal som redan finns ombord.

Matros Simon Björklund kommer ut på däck. Han har seglat i alla Destination Gotlands fartyg. Han skulle bara stanna i rederiet ett år (det är tio år sedan nu) men så var det ju detta med trivseln.

– De tar väl hand om oss och det är bra folk ombord. Man mår bra när man är på jobbet, säger han.

Nu har han familj och uppskattar att jobba vecka–vecka.

– Skulle det vara något hemma är det sällan man inte kan komma i land. Rederiet har stor förståelse för om till exempel barnen blir sjuka.

Den största skillnaden mellan ”storbåtarna” (som personalen kallar M/S Visby och M/S Gotland) och de mindre snabbfärjorna är mängden gods och besättningens storlek. Plus att driftsbesättningen på de mindre fartygen har AT-tillägg och hjälper till med disk och plock.

Båsen Jan-Inge (Janne) Ahlgren seglade tidigare på södra linjen (innan M/S Gotland och M/S Visby började växla mellan Oskarshamn och Nynäshamn).

– Då var vi Oskarshamnsgänget och den rutten var mycket roligare än Nynäs, säger han och genast hörs skratt och protester från kollegor som tycker tvärtom.

Lite allvarligare berättar Janne Ahlgren att de på däck inte hinner göra lika mycket underhållsarbete numera.

– Vi är lite kort om folk och har tyvärr väldigt lite tid till underhåll nu för tiden. Så är det. Vi löser det mesta och det funkar, för vi är tvungna att få det att funka. Men det är relativt tufft, säger han.

Peter Skoglund, ombudsman i Seko sjöfolk, instämmer. I samband med upphandlingen av Gotlandstrafiken för några år sedan togs en matrostjänst bort och det går ut över underhållsarbetet, menar han.

– Det var tänkt som en besparing, men faktum är att det nu kostar mer för rederiet i övertid och varvskostnader än vad den där matrostjänsten gjorde. Jag förstår inte hur de tänker, säger Peter Skoglund.

För ett par år sedan hade Destination Gotlands driftsbesättningar svårt att hinna med arbetet och samtidigt följa vilotidsreglerna. Rapporter vittnade om upprepade brott mot vilotidslagen (se Sjömannen nr 6 2015). Idag ser det bättre ut.

– Vi styr våra scheman själva på däck numera och det funkar bättre, säger Janne Ahlgren.

På bryggan är Tanja Larsson utkik. Hon är lättmatros, gick ut skolan för ett år sedan och trivs med yrket.

– Jag gillar dels det fysiska, jag kan inte sitta still utan tycker om att göra underhållsarbete, måla och knacka rost och sådant. Och så gillar jag det fridfulla i att vara på havet, säger hon.

Utanför bryggfönstren är havet spegelblankt och inga andra fartyg syns till. Överstyrman Jeanette Adolfsson tar upp radion och ropar ner till maskin, ber dem starta upp en tredje huvudmaskin för att kunna hålla tidtabellen. De kör oftast på tre.

Ylva Nylund är förste kabinvärd inom städet. Hon är vikarie och har den här tjänsten över sommaren. Vi hittar henne i ett förråd på däck 7.

Hon arbetade i Gotlandstrafiken i slutet av 1980–talet och gick sedan i land. Under 20 år jobbade hon med allt möjligt på landbacken: på ICA, på Systembolaget, som elevassistent och dagmamma. Men så träffade hon rederiets personalchef på Arbetsförmedlingen inför en sommarsäsong, och på den vägen är det.

– Det ska mycket till innan jag går härifrån igen. Jag stormtrivs ombord och arbetskamraterna är som en andra familj, säger hon och skjuter städvagnen framför sig.

En passagerare går förbi och hälsar med en kort kommentar. Ylva Nylund svarar honom med ett leende-. Kundkontakten är bland det bästa med arbetet, tycker hon.

– Alla jobb jag haft har varit serviceyrken, jag gillar det!


FAKTA: GOTLANDSTRAFIKEN

Linjerna Visby–Oskarshamn och Visby–Nynäshamn trafikeras av de större färjorna M/S Gotland och M/S Visby samt under sommaren av snabbfärjorna HSC Gotlandia och HSC Gotlandia II. Den nystartade sommarlinjen Visby–Västervik trafikeras av HSC Gotlandia. Fartygen ägs av Gotlandsbolaget och befraktas av Destination Gotland. Personalen är anställd i Destination Gotland.