Konflikter och rättsprocesser kringgärdar k-märkt fartyg

Baltic Star vid kaj.
Baltic Star, som tidigare hette Birger Jarl, ligger i Lunde hamn utefter Ångermanälven. Den går vare sig i trafik eller används för hotell- eller restaurangverksamhet. Foto: Jörgen Cardell

Året var 2016 och entreprenören Leif-Ivan Karlsson hade köpt det kulturmärkta fartyget M/S Birger Jarl. Planerna var stora och fartyget skulle bli ett maritimt nöjescenter vid Stadsgårdskajen i Stockholm. Men planerna förverkligades inte. I stället blev det en konflikt med Seko sjöfolk och därefter en irrande färd utmed den norrländska kusten.

Ådalen 31 är ett känt begrepp för svensk fackföreningsrörelse. Fem demonstranter sköts ihjäl här 1931 av militär under polisens befäl. Den som vill besöka platsen, som ligger vackert vid Ångermanälven, blir förmodligen förvånad. Alldeles nära ett minnesmonument ligger nämligen ett 93 meter långt fartyg som varken går i trafik eller har någon annan verksamhet. Baltic Star har väckt känslor hos många.

Ådalen 31 demonstration
På Folkets Hus i Lunde kan man se bilder från händelserna som oftast går under namnet Ådalen 31. Foto: Jörgen Cardell
Platsen för ett av de mest tragiska ögonblicken i svensk fackföreningshistoria. Den 14 maj 1931 sköts fem strejkande arbetare till döds just här. Vänder man sig 180 grader ser man på nära håll fartyget Baltic Star. Foto: Jörgen Cardell

Norrbottningen Leif-Ivan Karlsson gjorde sig känd när han medverkade i tv-programmet Svenska miljonärer 2012 och senare i en realityserie under namnet Karlssons. Efter att som ung ha jobbat på en bensinmack började han göra affärer med fastigheter och bilförsäljning. Under flyktingvågen 2015 tjänade han stora belopp genom att driva asylboenden.

På senare tid har Leif-Ivans stjärna dalat. Han är bland annat åtalad för miljöbrott i den så kallade Think Pink-rättegången. Där hade han gått in som vd i det företag som dumpade sopor på mängder av platser i Sverige. Ett annat av hans företag har också hamnat i blåsväder; Rederi Hotell Fartyget BJ AB. Då har det handlat om fartyget M/S Birger Jarl som senare döpts om till Baltic Star. 

Annons

Det är ett fartyg med en brokig historia, tillverkat på Finnboda varv 1953. Hon har bland annat kryssat över Östersjön under lång tid, varit
servicefartyg vid oljeutvinning i Nordsjön och fungerat som vandrarhem i Stockholm. När Leif-Ivan Karlsson köpte fartyget 2016 var planerna lika storslagna som diffusa – båten skulle bli ett maritimt nöjescenter.

För att finansiera renoveringen togs dock ett ödesdigert beslut. Genom att låta bolaget gå i konkurs och säga upp de anställda hoppades man kunna slippa kollektivavtal och få in billig personal från bemanningsbolag. I stället blossade en konflikt med Seko sjöfolk upp, och under tiden tvingades fartyget iväg från Stockholm och behövde hitta en ny hamn. Sedan dess har rättsprocesserna avlöst varandra.


2020 lade M/S Birger Jarl till i Timrå efter att olovligen gått från Stockholm utan nödvändiga handlingar. Två år senare flyttades fartyget över till Lunde hamn, trots att det saknade trafiktillstånd och var belagt med nyttjandeförbud. Man fick tillstånd att ligga kvar där till maj 2023, men när hon ännu låg kvar i november utfärdade Kramfors kommun ett beslut om omedelbar flytt, annars hotade ett vite om 200 000 kronor per månad. 

Rederiet överklagade och fick rätt av Länsstyrelsen i Västernorrland, som menade att det inte krävs bygglov för en båt som ligger vid kaj utan att någon bor på den.

För ägaren av Lunde Varv och Hamn AB, Sten Sjödin, innebär inte Baltic Star några större problem i nuläget, tvärtom tycker han att det fungerat bra. Under 2024 har han fått in kajhyra på 20 000 kronor i månaden och under 2025 höjs den till
30 000 kronor.

– Jag har precis låst porten till hamnen, säger Sten Sjödin. Jag sitter lugnt i båten. Jag vet inte alls vad som kommer att hända med fartyget. Det är bara tystnad. Leif-Ivan kanske har tänkt någonting men har väl fullt upp med rättegången kring Think Pink. 

Kramfors kommun har inte riktigt samma syn på läget. För ett år sedan beslutade kommunstyrelsen om ett föreläggande även för Lunde hamn: Baltic Star ska tas bort och hamnen ska bara vara öppen för fartyg som är certifierade för sjöfart. Men beslutet överklagades och ligger nu hos Länsstyrelsen för avgörande, berättar socialdemokratiska kommunalrådet Malin Svanholm.

Malin Svanholm, socialdemokratiskt kommunalråd i Kramfors.

Varför är det viktigt för kommunen att fartyget tas bort?

– Hamnen har bara tillstånd att lasta och lossa, och det är inte tänkt att en båt ska stå där året runt. Många Lunde-bor har klagat och gjort skrivelser. Platsen är också känslig med tanke på händelserna 1931. 

Under Baltic Stars liggtid på Lunde har även miljön påverkats genom oljeutsläpp som räddningstjänsten har tvingats sanera. Ångermanlands tingsrätt dömde nyligen Rederi Hotell Fartyget BJ AB att betala 65 000 kronor i företagsböter för ett oljeutsläpp i augusti 2022. 


En som minns Birger Jarl väl är före detta kassören Chang Strömberg på Seko sjöfolk.

Chang Strömberg. Foto: Dick Gillberg

Facket hade lönekrav på bolaget, men även krav på att de skulle teckna kollektivavtal. 

– De bytte ägare hela tiden fast Leif-Ivan Karlsson stod bakom. Sedan lät han företaget gå i konkurs för att kunna säga upp personal och ersätta dem med personal från ett bemanningsföretag. 

Det blev inte så mycket av de försöken, då sjömän har en unik rättighet. Betalas inte lönerna ut kan man begära kvarstad på fartyget. 

Processen ledde till en förlikning där de anställda fick ut det mesta av sina löner, berättar Chang Strömberg:

– Det hela slutade med att de ändrade konceptet och la den still i Stockholm. Det blev en landbaserad verksamhet och Hotell- och Restauranganställdas förbund tog över. Leif-Ivan Karlsson hade stora planer med nattklubb och allt möjligt, men det gick i stöpet.


Så får vi tag i huvudpersonen, Leif-Ivan Karlsson själv. Han ringer upp efter en kontakt med hans advokat Staffan Bergqvist och är väldigt klar över att det är försäljning som väntar. 

Leif-Ivan Karlsson.

– Du vet, jag är pensionär och orkar inte med det här. Jag har fyra olika möjliga köpare, så senast till våren är den borta. Jag har bokat in den på Beckholmens varv i Stockholm för renovering, det är samma varv som skött den sedan den byggdes 1953. 

Han är besviken över mottagandet som han fick i Timrå när han tagit upp Birger Jarl dit: Han hade inga andra planer än att hitta ett ställe för förvaring, men möttes av 32 poliser och kustbevakningen. 

– Vad tror du det kostade skattebetalarna?

Leif-Ivan Karlsson greps på kajen och dömdes att betala 2 500 kronor i böter. Nu ser han besluten från Kramfors kommun som en personlig vendetta som en gång i tiden startade i Stockholm.

– Problemen började när Stockholms hamn hade tagit ut en för hög avgift av oss. Enligt svensk lag ska ett k-märkt fartyg ha 60 procents rabatt när det ligger i hamn. De blev dömda till att betala tillbaka 3,6 miljoner kronor till oss. Det innebar att de började hata både mig och båten.

Vad innebär en försäljning av Baltic Star rent ekonomiskt?

– Jag räknar med att kunna sälja den för runt en miljon euro. Men i min värld är den värd cirka 55 miljoner kronor, så jag kommer att göra en stor förlust. Det finns fem barer och restauranger, samt många hytter. Har man en 80-procentig beläggning på hytterna drar man in 80 miljoner kronor per år. Jag gör det här för att jag är så motarbetad och jag orkar inte mer.


Dessutom väntar ett åtal för Leif-Ivan Karlsson på Södertörns tingsrätt. Kammaråklagare Maximillian Berg Molin menar att Karlsson visat grov oredlighet när han överlåtit fartyget från bolaget Rederi Karlsson till Rederi Hotell BJ AB 2020. 

Rättegången är planerad att äga rum under fem dagar i september 2025. I stämningsansökan anges brotten som oredlighet mot borgenär, grovt försvårande av konkurs och grovt bokföringsbrott. Åklagaren yrkar också ett femårigt näringsförbud för Leif-Ivan Karlsson och en företagsbot om en miljon kronor.

Jörgen Cardell


Fakta: Birger Jarl/Baltic stars brokiga historia

1953: Fartyget färdigställs på Finnboda varv i Nacka. Hon var ett ångfartyg med motor på 2 800 hk. Rederiet AB Svea var ägare och olika sträckor till Finland trafikerades fram till 1971.
1971: Birger Jarl trafikerar sträckan Stockholm – Mariehamn.
1973: Ett finskt företag köper fartyget och döper om det till Bore Nord. Under en period är hon utchartrad till den norska oljeindustrin som underhålls- och bostadsfartyg.
1978: Döps om till Baltic Star och trafikerar Stockholm – Åbo med Ånedinlinjen som varumärke. 1982 var tiden som ångfartyg slut och dieselmotorer ersatte.
2002: Fartyget köps av Rederi AB Allandia i Stockholm. Nu ändrades namnet tillbaka till Birger Jarl.
2010: Sjöhistoriska museet k-märker fartyget.
2013: Fartyget omvandlas till ett vandrarhem, först vid Skeppsbron och senare Stadsgårdskajen i Stockholm.
2016: Entreprenören Leif-Ivan Karlsson köper fartyget och planerar att bygga om det till ett maritimt nöjescenter.
2022: Fartyget har nu återigen bytt namn till Baltic Star och ligger i Lunde hamn trots att Kramfors kommun vill få bort henne.
2024: Rykten hörs under våren om att Baltic Star ska få en ny hamn i Göteborg men kommunen är inte intresserad.
Källa: Krister Bång, redaktör vid Sverige Maritima Index