Från Gotland, via Grönland, till Göteborg. För Gotlandsbolagets Gute är ombyte en del av vardagen. Sedan december är fartyget inhyrt av Stena för förstärkning i Danmarkstrafiken.
– Det är klart man gillar omväxling. Hade jag inte gjort det så hade jag inte blivit sjöman,
säger Kelly Söderdahl, matros.
Kelly Söderdahl och Anders Nilsson har just fått i sig lunchen. Nu väntar vila inför lastning och avgång mot Frederikshavn vid 20.30.
Gute ligger vid kaj på Stenas Tysklandsterminal i Göteborg. Dimman ligger tät över älven denna vinterdag. Eriksbergskranen och de nya byggnaderna på de tidigare varvsområdena går bara att utskilja som siluetter.
– Det är ungefär som trafiken hemma. Vi kör bara mellan två hamnar, säger Kelly Söderdahl och ler.
Överfartstiden mellan Göteborg och Frederikshavn är ungefär samma som mellan Gotland och fastlandet. Och lasten med långtradare densamma.
Då var Grönland mer exotiskt, menar han. I maj förra året var Gute chartrad till danska försvaret för en stor civilförsvarsövning med de boende på Grönland.
– Det var ganska häftigt. En annorlunda upplevelse. Då var det full fart ombord, och folk som sov överallt, berättar han.
Även om besättningen på Gute inte deltog aktivt i övningen var det lätt att ryckas med i stämningen. Man fick också tillfälle att gå i land och besöka samhällena.
– Det är roligt att testa på lite nytt, och att se nya platser. Man vet aldrig var man hamnar när man jobbar här, säger Kelly Söderdahl. Jag trivs jättebra, det är lite själ i båten, den har varit med om mycket.
Möjligheterna för nya upplevelser är stora ombord på Gute. Under de senaste åren har hon, förutom inhopp i Gotlandstrafiken, periodvis varit insatt i trafiken till Bornholm (mellan Rønne och Køge, alternativt Ystad). Och tidigt i våras assisterade Gute militären med frakt av fordon och material under Natoövningen Cold Response i Norge.
”Jag trivs jättebra, det är lite själ i båten, den har varit med om mycket”
Ser man lite längre tillbaka har Gute även trafikerat Polen, Finland, Tyskland, Lettland och Estland. Hon har också gjort enstaka resor med last till Doula i Kamerun och till Hong Kong – då hon hyrdes in för att transportera ett tivoli från Halmstad.
Sedan sjösättningen 1979 har Gute även gått i trafik mellan Australien och Tasmanien, hon har gått över engelska kanalen, byggts om, och varit omdöpt två gånger innan hon fick tillbaka sitt ursprungliga namn 1998.
Men för Anders Nilsson är det Gute i sig själv som är det nya. Han arbetar sin tredje vecka ombord när Sjömannen är på besök. Tidigare har han arbetat i Norge på supplybåtar till offshoreplattformar.
– Jag hade aningar om att det skulle komma uppsägningar så jag sökte andra jobb direkt, säger han. Vi var sammanlagt ett 30-tal gubbar som fick gå. Samtidigt måste jag säga att arbetsgivaren skötte det bra. De tog ansvar och behöll oss länge, de hoppades väl att marknaden skulle vända.
Destination Gotland är Anders Nilssons andra arbetsgivare på sjön. Han började som matros på den norska supplybåten 2010 efter att han slutat arbetet som svetsare på Metsä i Karlstad.
– Jag har alltid sneglat på sjöjobb så det var roligt att det kunde gå i uppfyll-else. Jag fick tips från arbetsförmedlingen om en utbildning jag kunde gå och på den vägen är det.
Hittills trivs han utmärkt på Gute.
– Fartyget är lite old school vilket jag gillar. Och så är det korta övergångar vilket gör att det händer mycket.
Samtliga besättningsmedlemmar på Gute är anställda på Destination Gotland och flertalet av dem arbetar på färjorna mellan Gotland och fastlandet när fartyget inte är uthyrt.
Men har man väl varit på Gute vill man ofta tillbaka. Reparatör Magnus Wasa Svensson jobbar för tillfället i maskinrummet.
Han började på Destination Gotland i slutet av 1990-talet och har varit stationerad på Gute i mer än två och ett halvt år. Han är även en av de besättningsmän som ansvarar för Gutes underhåll när fartyget ligger still i Norrköping.
– Det funkar bra här, jag gillar Gute. Det är mer omväxling och mer självständigt arbete här, säger han.
”Det är mer omväxling och mer självständigt arbete här”
Normalt har Gute en besättning om 13–14 personer ombord när hon har uppdrag, berättar han. Men i Norrköping är man bara två personer.
– Det handlar om att köra allting med jämna mellanrum, prova systemen och kolla pumpar och annat så hon är redo att sättas in i trafik på kort varsel, säger han. Vi har överlappande rotation med avbytarna så att det alltid är någon ombord som vet vad som är på gång.
Båsen Conny Jakobsson har arbetat på Gute i tre år. Även han trivs med det självständiga arbetet ombord.
– Det började med att jag var utlånad hit i sex månader, sedan har det bara fortsatt. Jag brukar höra från kontoret då och då men det här jobbet vill jag inte byta.
Vi står på Gutes övre däck. Conny Jakobsson berättar att lastbilarna som ska upp hit måste backa upp för rampen eftersom det inte finns utrymme att svänga runt på det ganska smala däcket.
Han berättar att Gute tar runt 45 semitrailers (dragbil och trailer) som mest.
– Måndagar och tisdagar är det som mest att göra, då brukar vi ha uppemot 40 semis, sedan blir det lite färre de övriga dagarna, säger han.
Gute gör sex turer fram och tillbaka mellan Göteborg och Frederikshavn per vecka. Överfarten tar runt fyra och en halv timma, en dryg timma längre än de övriga Stenafärjorna.
Från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag ligger fartyget i Frederikshavn – förutom när Gute måste bereda plats för Stena Saga i hamnen, när färjan ankommer från Oslo under lördagen.
– Då får vi kasta loss och lägga oss utanför hamnen i ungefär tre timmar, berättar Conny Jakobsson.
Annars händer det inte så mycket i Frederikshavn, menar han. Själv hade Conny helst sett att Gute skulle ha legat i Göteborg över helgen. Då hade det funnits mer att göra under de lediga timmarna.
– Man hade exempelvis kunnat gå och kollat på hockey. Och då är det inte Frölunda jag tänker på… Som gotlänning finns det ju bara ett hockeylag att hålla på, säger han och ler brett.
Men Färjestad får klara sig utan förstärkt hejaklack från Gotland i Scandinavium.
I början av mars är Gute ännu en gång uthyrd till Bornholmstrafiken. En tur som arbetsmässigt liknar den mellan Gotland och fastlandet, eller Göteborg och Frederikshavn – vilket håller besättningen fullt sysselsatt, framför allt under höst- och vintertid.
– Blåser det mer än 13 sekundmeter så surrar vi samtliga trailers, och vi gör alla surrningar själva. Gute kan rulla lite, men hon rullar på ett bra sätt, som det var förr i tiden, säger Conny Jakobsson.