Modern service i mindre skala

Victoria Åström fyller på ölflak i butiken på Stena Vinga. Färjan ersätter Stena Gothica i Danmarkstrafiken från Göteborg. Foto: Dick Gillberg

Modernare med bättre service. I mitten av september var det premiär för Stena Vinga i Danmarkstrafiken från Göteborg.

– Jag tycker det är kanon. Det finns alla förutsättningar att det här blir riktigt bra. Framför allt med tanke på att vi är ett så gott gäng ombord, säger Patrik Antonsson, bås.

Med bestämda handrörelser visar matros Michael Ferreira hur lastbilschauffören ska svänga. Höger, höger, rakt. Fortsätt, fortsätt. För att påkalla uppmärksamhet blåser han även taktfast i en visselpipa.

Eftersom lastning och lossning sker från akterporten på Vinga får lastbilarna som ska ställas upp längst mot fören svänga runt i lastrummet och backa in på anvisad plats. Fordonsfilerna är också smalare än på föregångaren Stena Gothica.

Två faktorer som gör att lastningen kan bli ganska tidsödande – framför allt om chaufförerna är ovana vid tajt manövrering.

Annons

”Det känns som om färjan är mer anpassad för personbilar”

– Det känns som om färjan är mer anpassad för personbilar, jag upplever att lastningen känns lite krångligare än på Gothica, säger Daniel Tenwald, matros, som arbetar i par med Michael Ferreira.

Patrik Antonsson ansluter på bildäck. Han berättar att tre matroser och två motormän besökte färjan när den fortfarande var i trafik i Bornholmtrafiken. Syftet var att lära sig mer om färjan och arbetssätten ombord.

– Jag tycker vi lärde oss mycket, exempelvis hur de genomförde lastning och lossning, var det är bäst att placera bilar och trailers för att få en så smidig process som möjligt.

Med tiden – Stena Vinga har bara varit i trafik en vecka när Sjömannen besöker färjan – kommer arbetssätten att utvecklas och anpassas till lasten på rutten Göteborg–Frederiks­havn.

– Egentligen skulle jag vilja ha fler rena trailers än vi har här i dag. Hanteringen är mycket smidigare när de körs in med truckar än att lastbilschaufförerna ska vända om här inne med dragbil och släp, berättar Patrik Antonsson.

En stor skillnad mot trafiken med Gothica är att Stena Vinga kommer att ta personbilar med tillhörande passagerare. Enligt Stena Line innebär färjan nästa steg i tillväxtstrategin på linjen till Frederikshavn: Den totala kapaciteten ökar och bilburna passagerare får större valfrihet när det gäller avgångstider.

Victoria Åström, ombordservice, visar runt i de nya och uppfräschade passagerarutrymmena. I nya Truckers’ Lounge finns allt från dusch- och tvätt­möjligheter till vilstolar och sittområden för en fika eller en bit mat.

”ombordmiljön är ett lyft. Det har blivit bra”

I anslutning till restaurangen finns gott om vil­stolar i olika grupperingar, ett nytt lekrum, en hörna med spelmaskiner och en bordershop med ett mindre utbud.

– Jag tycker ombordmiljön är ett lyft. Det har blivit bra, säger hon. Färjan är mycket modernare än Gothica som kan vara ganska svårjobbad.

Det är bara positivt att Stena Vinga kommer öppna för bilpassagerare, menar hon. Stena Vinga blir mer lik Danica och Jutlandica med ett likartat utbud och service. Fast i mindre skala.

– Det känns som det finns mer potential att utveckla något bra här. Kanske vi kan börja med olika happenings som de andra färjorna?

Annmarie ”Greta” Hansson, ombordservice, knappar på den kombinerade dator- och kassaterminalen bakom disken vid restaurangen. Hon skakar på huvudet. Terminalen har ett nyare system än det hon är van vid från Gothica. Tanken är att hon ska göra administrativa sysslor som beställningar till butik och hotell vid terminalen.

– Jag är inte riktigt nöjd med det. När man står här ute så måste man vara beredd att ge service till kunder, man ska sköta försäljning här och i butiken, hämta grejer och fylla på och svara på frågor. Det känns inte som om man kan få arbetsro om man också ska sköta beställningar här, säger hon och får medhåll av Victoria.

Personalen i intendenturen har redan i dag ett späckat schema med arbetsuppgifter. Med en förväntad ökning i antalet resenärer borde de även bli fler som arbetar med ombordservice.

Än har alla rutiner inte satt sig. Men större utrymmen och ett större utbud av service innebär fler områden att hålla reda på.

– Jag tror det kan bli övermäktigt att stå här själv då båten är full med passagerare, säger Annmarie ”Greta” Hansson.

I köket är det full fart med lunchförberedelser. Kockarna Helene Fryxell och Tony Niklasson arbetar sida vid sida. De är nöjda med sin nya arbetsplats. Byssan har en öppen layout där det går att gå runt.

– Jag tror det blir suveränt när det blir färdigt, säger Helene Fryxell medan hon gör ordning ett gäng mackor.

Bland annat planerar de att byta ut stekbordet och installera större bänkar med arbetsytor, berättar Tony Niklasson.

– Det är roligt att vara med från scratch. Jag var med på varvet och det var ganska mycket jobb första veckan, säger han.

Den nya inriktningen för Stena Vinga innebär även att utbudet från köket ökar. Räkmackor och efterrätter är exempel på den utökade menyn.

Förutom att laga maten arbetar kockarna även med servering och disk.

– Det ingår i paketet. Fördelen är att det ger omväxling, det blir inte tråkigt med flera sysslor. Samtidigt skulle det inte skada att vara en till i disk och förråd. Särskilt inte om passagerarna blir fler, säger Helen Fryxell.

Förväntningarna är höga på Stena Vinga. Både från Stena Line och besättningen – färjan ska bli ett fullgott alternativ för frakt och bilpassagerare till Frederikshavn.

Det finns en del saker kvar att göra. Inredningen i personalhytterna behöver ses över på något eller några ställen. Arbetsrutiner behöver sättas.

Men besättningen är taggad – och redo att hugga i när det behövs.

”Stena Line är en bra arbetsgivare men ibland känns det som fartygen går före människorna”

– Alla vill ju att det här ska bli bra, säger Patrik Antonsson och greppar en öltunna för vidarebefordran in till förrådet.

Han får medhåll av Michael Ferreira som greppar ännu en tunna. Vid tidpunkten för Sjömannens besök går det inte att dra in en lastpall i vare sig restaurangförrådet eller i butiken när det är dags för att fylla på varor.

– Vi älskar vårt jobb, och vill lösa problemen, säger Michael Ferreira. Stena Line är en bra arbetsgivare men ibland känns det som fartygen går före människorna. Det går för snabbt.


Stena Vinga

  • Fartyg: RO-PAX
  • Längd: 129,90 meter
  • Byggd: 2005
  • Bilkapacitet: 200
  • Passagerarkapacitet: 400

Källa: Stena Line