Åter på hemmaplan

”Att segla till sjöss var en livsstil, nu är det bara ett jobb”, säger Kjell Kruger, reparatör, när ombudsman Ida Wallin träffar honom ombord på Wallenius Aniara. Foto: Klara Johansson

Efter en skumpig överfart ligger Aniara i Skandiahamnen i Göteborg. Ombudsman Ida Wallin, som själv jobbat ombord, passar på att besöka fartyget. 

Hon har en bukett rosor med sig. En besättningsmedlem hörde av sig och bad Ida Wallin köpa. Rosorna visar sig vara till en begravning. Beställaren kommer inte att hinna hem i tid och vill hålla en egen ceremoni ombord. 

– Det blir ju så. Jobbar man 12–14 veckor i sträck så missar man en del hemma, säger Ida när rosorna är levererade. 

Ida Wallin har arbetat som mässman i Wallenius i 13 år och gjorde en törn på Aniara när fartyget precis levererats från varvet 2008. Nu har hon gått iland och är projektanställd ombudsman i Seko sjöfolk.

Annons

– Det här är fortfarande mina domäner, säger hon och slår ut med armen i fartygets mäss. Det rycker i mig att gå och diska nu.
Likadant är det när vi går längs hyttkorridorerna. Ida tittar in i förråd, kommenterar att kartongerna har flärparna borttagna precis som hon själv fått lära sig. Utanför mässmanshytten stannar hon till ett ögonblick. 

– Lite saknar jag det allt, säger hon.

“Det här är fortfarande mina domäner”

Aniara är drygt 230 meter lång och har kapacitet för 8 000 bilar. För tillfället består besättningen av 19 personer varav två befälselever som precis mönstrat på. 

Flera besättningsmedlemmar är trötta när vi hälsar på. Det har rullat friskt på vägen upp till Göteborg och innan dess låg Aniara i dåligt väder och avvaktade utanför Azorerna i tre dygn.

– Vi skulle egentligen inte till Göteborg, men fick gå hit och hämta lasten för ett annat fartyg som också blev försenat, berättar reparatör Kjell Kruger.

Vi träffar honom i verkstaden ombord. Han och kollegorna i maskin är precis färdiga med en kolvöverhalning. 

Kjell har seglat i Wallenius sedan 2006. 

– Att segla till sjöss var en livsstil, nu är det bara ett jobb, säger han.

Mats Andersson, matros. Foto: Klara Johansson

Mats Andersson är matros och dagman och började i rederiet 2008. Innan dess var han i Tor Line. 

– Efter mig har såvitt jag vet ingen svensk anställts på däck, säger han. 

Han gillar jobbet ombord, även om det tidvis är rätt tungt med all kätting och björnar som ska hanteras vid lastning och lossning.

– Det är tur att vi har långa sjöresor. I hamnarna blir det väldigt intensivt, säger Mats.   

Vid vakten intill lastrampen står matros Joel Geroy. Han och Ida har tidigare setts som hastigast på ett annat av rederiets fartyg. Nu passar på att ställa frågor om pension till henne.

– Jag har blivit pensionsexperten för rederiets filippinska sjömän, berättar Ida efteråt. När de arbetar på svenska fartyg så har de ju rätt till en del pension, vilket inte alla känner till. Det är viktigt att bevaka alla medlemmars rättigheter.

“Det är viktigt att bevaka alla medlemmars rättigheter”

Innan Aniara avgår vid 21-tiden ska hon bunkra dieselolja. Vid bunkerstationen på däck fem står motorman Magnus Berggren och teknisk chef Mikael Iverby. Bunkerbåten ligger redo på utsidan.

Magnus började i Wallenius som vikarie 1995. Aniara har varit hans arbetsplats ända sedan hon kom från varvet. 

– Annars brukar det vara lagom att byta båt efter tre, fyra år. Men här har jag blivit kvar och trivs med det, säger han.

Ida Wallin nickar igenkännande. Hon började som vikarie i olika fartyg men hamnade sedan på Carmen i sju år.

– Det är nyttigt att byta båt men också skönt att bli hemma någonstans, säger hon. Kunna lämna kvar grejer ombord. Veta var allting finns.

Det gjordes en del rockader i Wallenius besättningar i samband med att tre svenska fartyg nyligen skiftade till USA-flagg. Oron som märktes då har lagt sig något, menar Björn Jonasson, ordförande i Wallenius Seko-sektion. 

– Omflyttningarna har stabiliserat sig. Men alla funderar nog på framtiden och hur företaget ska anpassa sig till marknaden, säger han.

Nu väntar man ivrigt på att de återstående två nybyggena i Hero-klassen ska levereras. Båda väntas få svensk flagg. 

– Och så hoppas vi att samarbetet mellan Wallenius och Svenska Orientlinjen med det nya rederiet SOL ska skapa fler jobb, säger han.

Magnus Berggren, motorman, har varit Aniara trogen sedan hon levererades 2008. Foto: Klara Johansson
Joel Geroy, matros, lyser upp när han får syn på Ida Wallin. Hon har just kommit hem från en semester i Filippinerna och han är nyfiken på vilka platser hon besökt. Foto: Klara Johansson
Ida Wallin och befälhavare Björn Larde seglade ihop på Oberon. Björn gillar friheten med sjömansyrket men är mindre förtjust i allt pappersarbete. ”Inom flyget har man ett gemensamt system mellan länderna men det saknas i sjöfarten. Det är synd”, säger han. Foto: Klara Johansson