”Mer positiv stämning på linjen nu”

M/S Skåne är en av två ropax-färjor som trafikerar linjen Trelleborg– Rostock för Stena Line. Foto: Dick Gillberg

Rederiet delar besättningens bild. Sedan lastsamarbetet mellan Stena Line och TT-Line avslutades har punktligheten ökat på linjen – och kunderna är nöjdare.

– Den allmänna känslan är att det är mer positiv stämning på linjen nu, säger Jesper Waltersson, presschef på Stena Line. 

– Under swapen hade vi en extremt tajt tidtabell, fortsätter han. Vi ser tydligt att punktligheten ökat sedan den avslutades. Det var väldigt stressigt och det påverkade även våra kunder. 

Rederiernas så kallade swap-avtal för trafiken mellan Trelleborg och Rostock pågick i drygt två år. Syftet var att erbjuda mer och flexiblare trafik genom att dela kapacitet. I höstas avslutades samarbetet på Stena Lines initiativ.

Annons

– Vi ville satsa på att utveckla vår egen verksamhet, säger Jesper Waltersson.

”vi ville satsa på att utveckla vår egen verksamhet”

Sedan dess har turlistan gjorts om för att passa kunderna bättre, och färjan till Sass-nitz trafikerar förutom sin ordinarie rutt även Trelleborg–Rostock med tre rundturer i veckan. Och så är det sovkapslarna.

– Den produktutvecklingen hade inte kunnat ske om vi hade fortsatt med -swapen, säger Jesper Waltersson.

Rederiet håller med om att fraktmängden på linjen ökat den senaste tiden. 

– Vi ser en stark efterfrågan på frakt-kapacitet generellt i södra Sverige, en förklaring är ökad handel mellan länderna. Jag tror även att vi är ett konkurrenskraftigt alternativ jämfört med andra färdmedel. För chaufförerna är det en fördel att ta färja istället för att köra över bron. Det blir en naturlig chans att vila, säger Jesper Waltersson.

Läs också: Bäddat för succé på M/S Skåne