Stena-sektionen: “Extremt turbulent”

”Många har blivit placerade på andra fartyg och vissa har fått helt nya arbetsuppgifter”, säger vice klubbordförande Ulf Norström. Han och kolle­gorna har haft fullt upp sedan krisen började märkas i mitten av mars. Arkivfoto: Dick Gillberg

En extremt turbulent tid. Så beskriver Daniel Holmgren och Ulf Norström, vice sektionsordförande i Stena, våren som var. 

Det var hektiskt redan innan krisen bröt ut. Den 1 januari bytte rederiet till årsarbetstidsavtal och Stenas Seko-sektion åkte runt på fartygen för att informera. 

– Folk hade knappt hunnit förstå det nya avtalet, och då kom corona och allt vändes upp och ner. Det har hänt extremt mycket på kort tid, säger Ulf Norström som tillsammans med Daniel Holmgren och sektionsordförande Mahmoud Sifaf bemannar sektionens kontor i Göteborg.

Sektionen får också god hjälp av Seko sjöfolks ombudsmän Peter Skoglund (som varit ansvarig för uppsägningsförhandlingarna) och Mikael Lindmark.

Annons

Stena Saga har tagits ur drift permanent, Stena Danica- är upplagd och runt 500 personer har sagts upp. 

– Vi har haft många besök och mycket telefonsamtal. Det har varit ett enormt tryck på oss och vi har inte alltid haft svar, vilket gör folk frustrerade, säger Daniel Holmgren. 

“Det har varit ett enormt tryck på oss och vi har inte alltid haft svar”

Många har undrat hur de ligger till på listan och var strecket går. Historiskt har facket haft tillgång till las-listorna, men så var det inte nu.

– Däremot har vi turordningslistorna för återanställning, och vi kommer att bevaka att de följs och att personer får komma tillbaka i rätt ordning, säger han.

Redan nu har minst sex uppsagda personer fått förfrågan om återanställning. 

– Det är hoppfullt även om det inte behöver betyda färre uppsägningar. Det kan bero på att någon gått i pension eller slutat, säger Ulf Norström.

Sedan beskedet om uppsägningar kom har sektionen tillsammans med Seko sjöfolks ombudsmän besökt nästan samtliga fartyg.

– Det har varit väldigt uppskattat. Många har lättare att ställa frågor till oss direkt än digitalt, säger Daniel Holmgren.

De första veckorna mötte de mycket sorg, ilska och chock hos medlemmar.

– En del som får gå har uppemot 20 års anställningstid. Många har jobbat väldigt länge på samma fartyg och förlorar både jobb och kollegor, säger Ulf Norström.

“En del som fått gå har uppemot 20 års anställningstid”

Dessutom gick allt så fort, påpekar han. Besättningen på Stena Saga fick i många fall inte ens ett avslut.

– De som var hemma fick plötsligt veta att de skulle ombord och tömma sin hytt.

Förändringarna påverkar även personal som inte sagts upp.

– Många har blivit placerade på andra fartyg och vissa har fått helt nya arbetsuppgifter. Vi pratar om folk som kanske haft kundkontakt och sålt parfym i 20 år, nu ska de plötsligt bädda hytter och inte träffa gäster. Eller folk som i 15 år cyklat till jobbet i Göteborg och nu får Trelleborg som sin avlösningsort.

I samband med uppsägningsförhandlingarna mellan fack och arbetsgivare togs begreppet trafikområde tillfälligt bort. Det innebär att anställda fram till den 31 mars 2021 har arbetsskyldighet och kan bli placerade på samtliga av rederiets fartyg.

För tillfället pågår förhandlingar om att inrätta tre pooler – för driftspersonal, kockar och cateringvärdar. Anställda i poolerna kommer inte att ha någon fast fartygsplacering utan kan flyttas runt mellan olika fartyg. Rederiet vill ha flexibilitet vid sjukdomsfall och semestrar.

– För många blir detta en stor förändring. Det är ju inte nyanställda vikarier som hamnar i poolerna, utan människor som arbetat länge. De som har familj är oroliga för hur det ska fungera i deras vardag, säger Ulf Norström.

Målsättningen är att arbetsvillkoren i poolerna så mycket som möjligt ska likna den vecka-vecka-tillvaro som anställda med tidigare fartygsplacering är vana vid. 

Trots allt upplever Daniel Holmgren och Ulf Norström att det finns förståelse för situationen hos rederiets anställda.

– Folk förstår att vår bransch blev hårt drabbad när alla passagerare försvann över en natt. Efterspelet däremot – med förflyttning av personal och att man inte ser hela pusslet eftersom informationen från bolaget har varit otydlig – är folk mer irriterade över, säger Daniel Holmgren. 

“Folk förstår att vår bransch blev hårt drabbad när alla passagerare försvann”

När trafiken kommer igång igen ska fartygen segla med mindre besättningar.

– Bolaget har sagt att servicenivån ska vara lägre, att man inte ska ha bar och butik till exempel. Vi får lita till den information vi fått. Men många som framöver ska utföra arbetet ombord har tidigare haft helt andra arbetsuppgifter. Dessutom är åldersstrukturen hög på dem som är kvar. Vi ser självklart en risk här, säger Ulf Norström.

I dagarna fick sektionen veta att Stena Danica ska sättas in i trafik över sommaren. Nyligen kom även beskedet att Stena Vision inte tas ur trafik som planerat.