Tufft arbete och brist på vikarier

Mari Zakariasson började arbeta extra till sjöss 2012. Först arbetade hon med städning av passagerarnas hytter. Nu arbetar hon inom personalstäd. Foto: Dick Gillberg
Annons

Intensivt arbete och långa pass ombord Galaxy. Men bra stämning väger upp en del, även om personalen i butiker och hotell känner att de är underbemannade.

Mari Zakariasson fyller på linnevagnen från förrådet. Sedan förra våren arbetar hon inom personalstäd ombord. Tidigare arbetade hon som hyttvärdinna med ansvar för att städa passagerarutrymmen.

Jobbet är ungefär samma men tempot är olika, menar Mari.

Mari Zakariasson. Foto: Dick Gillberg

– Att vara hyttvärdinna är tyngre på det sättet att du jobbar mer intensivt i perioder. Inom personalstäd nöter vi på i jämn takt hela tiden, säger hon.

Annons

Mari trivs med arbetet ombord. I och med vederlagsledigheten har hon kunnat flytta tillbaka till Kiruna. Hon har saknat att åka längdskidor, och vandra i den norrländska naturen.

Samtidigt kan hon träffa vänner i Stockholm i samband med jobbperioderna.

– Jag ville inte släppa Stockholm helt. Nu kan jag ha det bästa av två världar.

Mari började arbeta extra till sjöss 2012 och fortsatte med det till 2016. Innan hon började på Galaxy förra året arbetade hon också som idrottslärare ett tag.

– Det är bra stämning ombord. Vi är som en familj, men som med alla familjer kan det också vara lite snack ibland.

Som flera i personalen berättat har även Mari märkt av en större arbetsbelastning under den senare tiden. Det är många vikarier ombord, och det kan även vara svårt att tillsätta vakanta tjänster.

“det skulle bli bättre om vi hade inarbetade rutiner för att ta hand om vikarier”

– Det har varit tufft ibland. Man får lära upp ny personal samtidigt som man ska hinna med det vanliga arbetet. Ofta är det nya vikarier så man hinner inte lära känna dem heller, berättar hon.

Läs även: “Situationen är allvarlig – personalen går på knäna”

På personalstäd är det tre och en halv tjänst i dagsläget men Mari skulle gärna se att det blir fyra heltidstjänster. Som en första åtgärd borde rederiet erbjuda stöd vid introduktionen av nya vikarier.

­– Jag tror det skulle bli bättre om vi hade inarbetade rutiner för att ta hand om vikarierna. Tar vi hand om dem på rätt sätt då stannar de längre, säger hon.

Stefan Adamsson från Stockholm är matros och inhoppande båtsman på Galaxy. Han berättar att ökande fraktvolymer gör att även besättningen på lastdäck har fullt upp. Däremot tycker han inte att de är underbemannade.

– Vi är sammanlagt 8-9 stycken per arbetspass. Vi är tre vaktgående matroser, en båtsman, en eller två timmermän och tre dagmän.

Galaxy har sammanlagt 1100 lastmeter för bilar, lastbilar och trailers.

– Det är väldigt få dagar det inte är fullt till sista metern, säger han. I Sverige sköter vi surrning och dirigerar in fordonen på rätt plats men i Finland är det stuveriet som sköter detta.

“det är ett gott gäng”

Stefan har arbetat på Silja Line sedan 2005. Han har varit både på Symphony och Festival innan han kom till Galaxy. Han har också arbetat på Strömma.

Han trivs bra ombord Galaxy, det är ett gott gäng han arbetar tillsammans med, menar han.

Matroserna på Galaxy arbetar två veckor ombord och är lediga tre veckor men då är semestern inbakad.

Arbetspassen ombord håller normalt på från tidig morgon till sen kväll, med en del längre pauser emellan.

– Då får man passa på att vila och kanske sova lite, säger han. Men det tar några dagar av ledigheten innan man är återhämtad när man kommer hem.

– Å andra sidan brukar det bli full rulle med att ta hand om barnen, säger han och ler.