Uppskattad satsning på Danica

Stefan Utbult och Anna Dijkstra sänker ned lastrampen på Stena Danica. Foto: Dick Gillberg

Digital spjutspetsteknik och en känsla av Karibien. Så ska Stena Line öka antalet resenärer på Stena Danica.

Sjömannen följde med färjan under den officiella invigningen av västindiska The Reef Bar och mötte ett gäng ombordanställda som gillar läget.

Danica är på väg in mot Göteborg när Sjömannens reportageteam träffar matroserna Stefan Utbult och Anna Dijkstra i mässen. En sista slurk kaffe hinns med innan Stefan och Anna ska börja förbereda förtöjningsarbetet.

Första stopp är lastdäck. Anna ska öppna två barriärskydd innan hon möter upp Stefan på poppen.

– Det är inte mycket att se, säger Anna medan hon låser upp kontrollpanelen och trycker på knappen som får den stora barriären dras upp mot lastrummets däck.

Annons

Anna har jobbat på Danica i snart ett år. Och hon stortrivs.

– Jag var här dagen efter jag tog studenten, säger hon. Det var lika bra att komma ut och jobba med en gång.

Anna pluggade på Lindholmens Tekniska Gymnasium i Göteborg. Att jobba till sjöss går delvis i släkten så inriktningen på sjöfart var ganska given.

– Jag har alltid varit nära havet och älskat det, säger hon och berättar att hon gärna skulle se en fastanställning på Stena Line, och då helst på Danica.

– Min praktik var bland annat på Danica, jag var också på Stena Vision.

Den sena kvällen är mild när vi kommer ut på poppen. Stadens ljus reflekteras i svart vattnen när färjan sakta vänder i älven för att lägga till.

Under några minuter är det full aktivitet: trossar dras ut, slängs ned mot kajen och sträcks. Radion sprakar.

Stefan Utbult har arbetat på Stena Line i 15 år. Danica är hans tredje båt inom rederiet, tidigare har han även varit på Jutlandica och Scanrail.

– Jag började på Danica 2006, så det är ett tag sedan. Fördelen är att man vet vad man kommer till när jobbet börjar, säger han. Jag tycker det är roligt så fort jag går ombord, jag har aldrig känt att det skulle ta emot att åka till jobbet.

Samtidigt med att lastbilarna kör av lastdäck börjar de första av de för invigningen inbjudna gästerna lämna Danica. Under den runt sju timmar långa resan till Frederikshavn och tillbaka har de bland annat fått äta en karibisk buffé, de har fått vara med på en romprovning – och de har givetvis testat stämningen i nybyggda The Reef Bar.

”med The Reef Bar har vi något unikt att bygga kring”

Baren är inrymd på soldäcket högst upp på färjan. Soldäcket glasades delvis in samtidigt som Danica var på varv tidigare i år.

Nu har det inglasade området plats för 350 gäster plus underhållning i form av musiker eller dj:s. Baren och restaurangen har ett västindiskt tema – med allt från palmer och solstolar till jerkchicken, rum punch och mojitos.

Stena Line har satsat runt 25 miljoner på The Reef Bar. Men då ingår en del andra ombyggnationer och renoveringar ombord Danica.

– Danmarkslinjen står på två ben. Vi har frakten och vi har passagerarna. Nu vill vi utöka vår målgrupp resenärer utan att för den skull stöta bort någon. Och med The Reef Bar har vi något unikt att bygga kring, säger Tony Michaelsen, chef för Stenas Danmarkslinjer.

The Reef Bar är en pusselbit som både ska anknyta till badhotellet i Fredrikshavn och locka en yngre och festsugen publik – inte minst genom samarbetet med andra nöjesarrangörer i Göteborg. Samtidigt förvandlar man en plats som tidigare mest användes under några begränsade sommarveckor till ett utrymme för försäljning av mat och dryck året runt.

Enligt Tony Michaelsen toppade antalet resenärer på Danmarkslinjen 2002. Sedan har det sakta gått nedåt. Med The Reef Bar och konceptet AW-båten på fredagar och Partybåten på lördagar hoppas Stena Line på en comeback för Danica som partydestination.

– Vi har som målsättning att öka antalet resenärer med 300 000 till år 2022. Då måste vi anstränga oss lite mer. Med denna satsningen vill vi förbättra upplevelsen ombord, säger han.

För att höja den karibiska känslan har medarbetare i barer och restauranger fått nya arbetskläder – från hawaiiskjortor till hattar och rosetter att bära i håret. Man har också låtit gästvärdarna anta nya karaktärer – har du tur kan du springa på både Danny Glitter i guldlamékavaj och Mackan och Mange i spretiga halmhattar.

I nattklubben har coverbandet fått igång en tapper skara på dansgolvet. Bakom baren serverar Christer Björk stora öl och gin-tonics iklädd en färgglad skjorta och en gul fedora.

Han har jobbat på Stena Line sedan 1978. Och han har varit på Danica sedan 1996.

– Det är ett bra jobb bra kollegor, sammanfattar han.

När Christer började på Stena var de många fler som jobbade i barer och restauranger. Nu är det större fokus på effektivitet. Han, liksom övriga inom intendenturen, roterar mellan arbetsplatserna för att möta kundbehovet.

– Men förändringar är bra. Och det känns bra att Stena satsar på Danica, det känns som om båten kommer vara kvar, säger han.

”Vi har sagt i flera år att man borde satsa på barerna, det är där mycket av intäkterna finns”

Enligt Stena Line kan satsningen på The Reef Bar ge ett tiotal nya arbetstillfällen. Pelle Eriksson, ordförande i Seko sjöfolks fartygssektion, välkomnar initiativet.

– Det är positivt. Vi har sagt i flera år att man borde satsa på barerna, det är där mycket av intäkterna finns, säger han.

I slutet av 2016 genomförde Stena Line en omorganisation i intendenturen på Danica. Ett 40-tal heltidstjänster omvandlades till deltider. Anställda som inte ville gå ned i tid fick välja mellan att byta arbetsuppgifter eller byta fartyg.

Stena Line menade att omorganisationen skedde på frivillig basis men många var upprörda. Förändringen var förhastad och dåligt genomtänkt, menade de drabbade.

– Vårt mål i fartygssektionen har hela tiden varit att alla som vill få tillbaka sin heltidstjänst ska få det, säger Pelle Eriksson. Jag skulle uppskatta att 60-70 procent av de som gick ned på 75 procent är tillbaka på full tid i dag.

Tomas Nilsson, matros och vice ordförande i fartygssektionen på Danica, håller med om att satsningarna på Danica är positiva.

– Det är jättebra att rederiet investerar. Det tyder på att de menar allvar med att båten ska vara i trafik i 15 år till.

Han nämner särskilt tekniksatsningen inom digitala tjänster. Stena Line har utsett Danica som testarena för nya digitala tjänster och upplevelser.

– Det ska bli spännande att följa. Man lyssnar på vad kunderna vill ha, säger han.

Vi står längst bak i The Reef Bar mellan raden med pastellfärgade strandstolar och några tätt placerade palmkrukor. Amer Mohammed, digitaliseringschef på Stena Line, plockar fram sin telefon, startar en prototyp-app, och visar upp skärmen. Plötsligt tittar en krokodil fram bakom krukorna.

”Danica kommer vara vår digitala playground”

Krokodilen är gjord med så kallad Augmented Reality-teknik, samma som exempelvis Pokemon Go utnyttjar.

– Den här är en idé vi bollar med. Tanken är att man kan ha krokodilen som följeslagare som dyker upp här och där under resan. Tänk att du ska åka med barnen till badhotellet, då kanske den kan dyka upp hemma först.

Det är bara fantasin som sätter gränserna, menar han. Det går att bygga upp hela virtuella världar som kan nås via resenärernas smartphones.

– Det handlar om att testa nya lösningar tillsammans med kunderna för att se vad som fungerar, vi tittar på många saker som kan bidra till att höja kundupplevelsen.

Förutsättningarna finns på plats för att göra verklighet även av de mest vilda idéerna. Danica har under våren utrustats med en ny digital infrastruktur. Man har dragit fiberkablar och installerat noder över hela fartyget för att maximera bandbredden på det lokala wifi-nätverket.

Än så länge ser man bara början av satsningen ombord. Restauranger och butiker har utrustats med skärmar där medarbetarna kan styra erbjudanden efter tidpunkt och målgrupp. Tanken är även att passagerare ska kunna streama film och annat material lokalt på färjan. Längre fram kommer lösningar för både beställning och betalning att provas.

– Danica kommer vara vår digitala playground. Vi ska, i nära dialog med våra kunder, testa vad som funkar och inte funkar, säger Amer Mohammed.

”Det är trevligt med den nya baren. Jag hoppas den och lockar fler att resa med oss”

Hanna Ruthagen och Ella Zou jobbar båda som vikarier i intendenturen. Just nu är de ute på en städrond. Båda trivs bra med arbetet. Även om Hanna gärna skulle vilja ha fler tider.

– Jag skulle helst jobba i butik eller restaurang, säger hon.

Också Ella jobbar så många timmar hon kan. Förutom Danica har hon hittills varit på Jutlandica och Scandinavica. Men hon har även tider inbokade på Germanica.

– Jag gillar att det är varierande arbetsuppgifter. Jag jobbar även som Happy ibland, det är riktigt roligt.

Tumlaren Happy är Stena Lines maskot för barn. Vid valda avgångar och tider dyker Happy upp för kramar och sagostunder.

– Jag kanske dansar lite, eller ordnar en fiskdamm. Men mest blir det berättelser om min bästa vän Seastar och den dumma Krabbkungen. Ett framträdande brukar vara runt 20 minuter, det kan bli rätt varmt i dräkten, berättar hon.

I taxfreebutiken träffar vi Marion Katona. Även hon arbetar som vikarie men skulle gärna få en fast anställning. Tidigare har hon varit på Jutlandica och Germanica.

– Det är trevligt med den nya baren. Jag hoppas att den blir populär till våren och sommaren och lockar fler att resa med oss, säger hon.

Enligt Stena Line har satsningen på The Reef Bar fått en bra start. Från mars till mitten av maj har bokningarna på fredagar och lördagar ökat med 42 procent jämfört med samma period under förra året.

Förhoppningsvis medför satsningen även fler och tryggare anställningar för de anställda ombord.

– Sektionen ser naturligtvis positivt på satsningen, men det räcker inte att bara investera på båten. Man måste investera i personalen också. Och vi tror och hoppas på att rederiet kommer göra det, säger Mahmoud Sifaf, ordförande för Seko sjöfolks klubbsektion på Stena Line.