Fartyget som gick på grund under Svinesundsbron under natten kunde redan samma eftermiddag dras loss och bogseras in till kaj i Halden.
Strax innan klockan tre på eftermiddagen kom fartyget loss, och kunde – assisterad av två bogserbåtar – ta sig in till kaj i Halden.
– Det var inte särskilt svårt att få loss det, säger Valdemar Lindekrantz, presstalesperson på Kustbevakningen. Fartyget stod på grund i fören, direkt under bulben, så midskepps och bakåt låg det fritt. Strax innan högvattnet kom in vid halv tre hade man pumpat ut barlastvatten så då stämde alla faktorer för att man skulle kunna få loss fartyget.
En förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik har inletts, men det finns ingen misstanke om att något uppsåt skulle ligga bakom.
– Det är inte den mänskliga faktorn som ligger bakom, vad vi kan se, säger Valdemar Lindekrantz. Men exakt hur grundstötningen kunnat ske får förundersökningen visa.
Fartyget hade inte ådragit sig så stora skador av grundstötningen, och Transportstyrelsen gjorde bedömningen att det var så pass stabilt att det gick att dra loss från grundet. Fartygets bränsletankar hade heller inte påverkats av grundstötningen.
Fartyget assisteras nu av två bogserbåtar till kaj i Halden.
– Vi håller i utredningen kring själva olyckan, men vad gäller att bedöma fartygets skick och eventuella skador så lämnar vi över den delen till norska myndigheter, säger Valdemar Lindekrantz på Kustbevakningen.







