Sjöfartsverket tar hem driften av isbrytarna

tre isbrytare
Frej, Atle och Ymer är tre av Sjöfartsverkets fem isbrytare. Foto: Sjöfartsverket

Sjöfartsverket har beslutat att ta hem drift och bemanning av sina fem isbrytare. Sedan 2000 har tjänsten köpts in av en privat aktör. Övergången sker tidigast 1 maj 2023 när nuvarande avtal löper ut.

Drift och bemanning av Sveriges isbrytare är idag upphandlad och sköts av Viking Icebreaker. Sjöfartsverkets avtal med nuvarande leverantör löper ut den 30 april 2023.

– Vår nuvarande leverantör har gjort ett utmärkt jobb och vi har varit väldigt nöjda. Samtidigt är det nya förutsättningar idag och vi behöver se till helheten, både vad som är bäst för medarbetarna och för Sjöfartsverket, säger Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Under den senaste avtalsperioden har isbrytningen klassats som en samhällskritisk resurs. Även kringliggande faktorer som IT, miljö, HR och säkerhetsfrågor har förändrats. Dessutom kommer medarbetarna på Sjöfartsverkets isbrytare sannolikt få ett något förändrat uppdrag i framtiden, enligt myndigheten, exempelvis genom ett ökat samarbete med Försvarsmakten. Mot bakgrund av detta har man beslutat att inte längre upphandla isbrytardriften.

Annons

– Vår sammanlagda bedömning gör att vi väljer att införliva verksamheten inom vår egen organisation. Avsikten är att erbjuda medarbetare på isbrytarna att fortsätta utvecklas inom vår organisation, säger Fredrik Backman.

Exakt datum för övergången är inte klart, men det kan tidigast ske den 1 maj 2023.

På Sekos avtalsområde berörs cirka 70 besättningsmän. Mikael Lindmark är ombudsman i Seko sjöfolk.

– Vår förhoppning är att alla parter ska göra sitt yttersta för att övergången ska bli så smidig som möjligt, och att de anställda ska påverkas så lite som möjligt, säger han.

”Vår förhoppning är att de anställda ska påverkas så lite som möjligt”

Görs inte detta på ett bra sätt så finns det en risk att de anställda väljer att gå någon annanstans, menar han.

Han välkomnar att förändringen sker nu, innan projektering och byggnation av de nya isbrytarna som planeras kommit igång. Bra att medlemmarna ombord får möjlighet att påverka sin arbetsplats, menar han. Han påpekar också att Viking Icebreaker skött bemanningen bra.

– Vi hoppas att det goda samarbete och förhandlingsklimat som funnits med dem kommer att fortsätta även när Sjöfartsverket tar över stafettpinnen, säger han.