
SAN-priset tilldelades i år Katarina Yng och Hamid Bani Shoraka på Destination Gotland för deras arbete med att skapa en tydlig och bra introduktion för sommarpersonalen ombord.
Sjöfartens arbetsmiljönämnd, SAN, delar varje år ut ett pris för berömvärda insatser inom arbetsmiljö till sjöss. Det görs vid den årliga konferensen som brukar hållas i anslutning till skyddsombudens dag, som i år inföll den 22 oktober. I år gick priset till Katarina Yng, HR-chef, samt Hamid Bani Shoraka, intendent, båda på Destination Gotland.
– Jätteroligt med uppskattning för arbetet man lagt ner, säger Hamid Bani Shoraka. Det visar ju att man är lite rätt ute i alla fall!
För några år sedan började man inom Destination Gotland jobba mer aktivt med kommunikationen till de många sommarfåglar som kommer till rederiet inför sommarsäsongen.
– De fick en mapp med lite bra-att-ha-information, så som många rederier har, berättar Hamid.
Men Hamid upplevde många gånger att informationen inte räckte. Ibland dök det upp personer ombord som såg lite vilsna ut. De visste inte vart de skulle ta vägen, Hamid hade inte fått information om att de skulle komma.
– Då kände jag att vi fallerat i vår kommunikation, de var inte förberedda för att börja jobba. Vi löste det alltid, men jag kände att vi måste vara bättre än så här.
Hamid frågade runt bland kollegor och sommaranställda vad de tyckte behövdes, för att få en helhetsbild.
– Mycket handlade om att skapa trygghet, säger han. För många är det deras första jobb, det kan vara lite nervöst. För andra är det första gången till sjöss, det kan också vara lite speciellt.
Arbetet mynnade ut i ett sätt att arbeta med introduktionen för nyanställda som ser helt annorlunda ut.
– Jag får i god tid, en vecka innan, information om vilka som ska komma ombord och jobba, när de kommer och så vidare. Vi mejlar till dem några dagar innan de kommer ombord så de vet att vi ser fram emot att de kommer, det skapar en förväntan. När de väl kommer ombord har vi ett ”trygghetsmöte” med pursern ombord där vi går igenom varför vi finns, hur jobbet fungerar, deras förväntningar, våra förväntningar. Så att de kan fokusera på att lära sig själva jobbet.
Destination Gotland har dedikerade handledare som plockas ut från sitt ordinarie schema för att handleda de nyanställda i tre dagar. De får en checklista som ska gås igenom, och den nyanställda får skriva på ett symboliskt kontrakt så de vet vad de förväntas kunna.
– Det har blivit jättemycket bättre med det här sättet att jobba, säger Hamid. Visst, det tar tid och resurser, men det går så mycket lättare och smidigare för de nyanställda att komma in i jobbet och göra ett bra jobb. Det är absolut något vi vinner på.
I motiveringen sägs att Katarina Yng i sin roll som HR-chef skapat förutsättningar för förändring genom att ge Hamid tid och utrymme att driva projektet. Hamid Bani Shoraka har involverat kollegor ombord i projektet soch skapat en helt ny introduktionsprocess för sommarpersonal. Tillsammans har de skapat en tryggare och mer inkluderande arbetsmiljö präglad av tillit och nytänkande, menar priskommittén. Priset består av ett diplom samt en prissumma om 7 500 kronor var.






