Respekt och en god arbetsmiljö viktigt för att behålla anställda

Behovet av att rekrytera manskap till sjöss är stort, både i Sverige och globalt. Arkivfoto: John Andersson

Att ha en bra arbetsmiljö, att bli respekterad och att kunna ha kontakt med sina nära. Detta är några av de faktorer som lockar och behåller anställda i den globala sjöfartsnäringen, enligt en ny rapport från Nautilus.

Den internationella sjöfartsnäringen står inför stora utmaningar när det gäller nyrekrytering och att behålla redan anställd personal. Det är något som har diskuterats länge. Inom ett år behöver cirka 90 000 nya sjöofficerare rekryteras, och även på manskapssidan finns stora rekryteringsbehov framöver.

Men vad är det då som gör industrin attraktiv för nuvarande och blivande anställda? 

Rapporten Recruitment and Retention of Seafarers, som är en sammanställning av 23 forskningsrapporter, pekar ut tre teman. Ett tema är att personalen känner sig nöjd med jobbet, har möjlighet att utvecklas och har bra arbetsförhållanden. Den ökade risken för kidnappning, kriminalisering och krig anges som skäl till att anställda väljer att lämna sitt yrke – men också som faktorer som gör det mindre attraktivt.

Ett annat tema handlar om att få respekt, ha inflytande och känna åtagande. Avsaknaden av en genuin koppling mellan fartyg, flaggstat och anställning påverkar engagemanget för de anställdas situation, vilket gör att de tappar intresset för att stanna kvar i yrket.

Annons

Ett tredje tema som lyfts fram är möjligheten till god kommunikation med familj och vänner – vilket oftast handlar om tillgång till internetuppkoppling.

Återkommande rapporter har visat att industrin brottas med problem som långa arbetsdagar, för mycket att göra och isolering, vilket påverkar den psykiska hälsan negativt. De anställdas sårbarhet och utsatthet blev särskilt tydlig under covid-pandemin. Med den gröna omställningen kommer behoven att öka ytterligare, eftersom den kräver ny kompetens.

Avsaknaden av en genuin koppling mellan fartyg, flaggstat och anställning har stor inverkan

Den nya rapporten innehållerheller inga egentliga nyheter. Det hade inte heller organisationen väntat sig, enligt Danny McGowan, koordinator för rapporten på Nautilus.

Danny McGowan, Nautilus.
Danny McGowan, Nautilus.

– Utredningens tid är förbi. All kunskap om problemen finns redan. Nu måste alla agera – inte bara företag och fackföreningar utan även regeringar. Om inget görs kommer krisen att fördjupas, säger han.

Rapporten ger flera förslag på förbättringar, som att arbeta för bättre balans mellan arbete och privatliv, möjligheter till livslångt lärande samt samverkan med fackliga organisationer.

Att inget händer, trots den stora kunskap som finns, förklaras med samhällets “sjöblindhet” – det vill säga att få förstår den internationella sjöfarten. Det handlar också om problemen med de så kallade bekvämlighetsflaggorna, menar McGowan.

2 000 skulle behöva nyanställas i den svenska sjöfartsnäringen

Den svenska sjöfartsnäringen behöver också rekrytera. 2 000 personer behöver nyanställas inom kort. Enligt Johan Hartler på Swedish Shipowners Association är det först nu som personalbristen har börjat diskuteras, tidigare har det varit personalbehov.  Rekryteringsutmaningarna är dock av en annan karaktär än i den globala industrin. 

Johan Hartler är ansvarig för kompetens- och rekryteringsfrågor på Svensk Sjöfart. Foto: Svensk Sjöfart

För få vägar in i yrket har varit ett hinder, nu har en ny yrkesvux och klass VII startats, men det tar tid att rätta till 25 års försummelse av utveckling inom kompetensförsörjning, menar han.

Problemet är att många lämnar yrket i 30-årsåldern, när livet förändras och att de inte kommer tillbaka när ett liv ombord är möjligt igen. 

– Vi är väl medvetna om att arbetslivet är annorlunda idag, men att fånga upp de som en gång lämnat skulle tillföra mycket till branschen, säger han. 

Att göra yrkena ombord mer attraktiva med flexibilitet, det vill säga möjlighet att varva mellan land och ombord skulle kunna vara ett sätt framöver, men är inte helt enkelt med tanke på skatteregler, pensioner och lagar, menar han.

Helene Götberg