Från en vecka till en annan tredubblas personalen ombord på Gotlandstrafikens färjor när sommarsäsongen drar igång. Sjömannen gjorde ett nedslag på M/S Drotten under sommarens första vecka.
Fartyget är fullbelagt. Vartenda skrymsle på bildäck är inmutat, väl lastat av matroser och styrmän. Några trappor upp har passagerarna hunnit sprida ut sig, och köerna ringlar långa till både kafé och restaurang. Ljudnivån är hög. Det är Almedalsvecka och båten fylld av deltagare och besökare som ska diskutera samhällsfrågor och politik på alla olika nivåer.

Men tar man trappan ner till mässen är det betydligt lugnare. Det råkar vara tiden mitt emellan lunch och middag, dessutom har de flesta i personalen fullt upp just efter avgång. Det är veckan efter midsommar, och fortfarande syns spåren efter den midsommarmiddag som dukades upp för personalen då; lite lätt pysta blåa och gula ballonger hänger kvar längs väggarna och midsommarblomster står i vaser på varje bord.




I mässen jobbar den här dagen Wilma Lundin. Hon är poolanställd på Destination Gotland och arbetet varierar mellan att jobba i hotellet, mässen och informationen. Mässen är favoritstället.
– Jag älskar mässen! Man får träffa alla kollegor från olika avdelningar, vi har bra gemenskap här ombord på Drotten. Mässen blir liksom platsen där alla möts, alla äter gemensamt oavsett vilken avdelning man är på. Det är väldigt trevligt att jobba här.
Wilma jobbar 6-19 varje dag. Även om man inte har med passagerarna att göra när man jobbar i mässen märks det ökade passagerarantalet av även här.
– Ja, det är stor skillnad. Vi är ju så många fler under sommarsäsongen. Man får fylla på hela tiden, det är utökad mattider och mer att göra för att hinna serva alla. Men det är kul med variationen, skönt med lugnet under övriga året och kul att det är lite mer fart under sommaren.
Wilma Lundin började som ”sommarfågel” på Destination Gotland 2021. Efter en kort sväng på Cinderella återvände hon och har blivit kvar sedan dess. Att äntligen ha fått fast känns skönt tycker hon.
– Jag blev jätteglad! Även om jag oftast hade jobb visste man ju aldrig riktigt säkert under lågsäsong om man skulle få jobba eller inte. Det är en trygghet att ha fast jobb.
Från omkring 20 personer i intendenturen ombord på Drotten under lågsäsong utökar man till nästan 60 personer under sommarveckorna. Vecka 26-32 räknas som högsäsong. Det gäller att alla nya har koll på grejerna när ruschen kommer.
– Vi har ett kanonbra system för att ta hand om våra sommarfåglar, säger Åse Nilsson, purser under sommaren men till vardags kabinvärd.
Alla genomgår säkerhetskursen på tre dagar under våren, och när de väl kommer ombord får de 2-3 dagar där de går med en handledare innan de börjar jobba.
– Det gör att de känner varandra, de känner till lokalerna och har hunnit få koll på hur saker och ting funkar innan de börjar jobbet. Det skapar trygghet, säger Åse.
Moa Tolppanen dyker upp. Hon har gått brandrundan efter avgång. Som lättmatros skiftar hon mellan att ha bryggvakt en timme och att gå brandronder och övervaka den allmänna ordningen under färd.

Moa började som kabinvärd 2019 och blev poolanställd 2021. När Destination Gotland erbjöd möjlighet att testa på att jobba som jungman hoppade hon på.
– Jag ville passa på att testa något nytt, säger hon.
Sommaren 2024 började hon som dagman, vilket innebär att man går bredvid båsen och lär sig arbetsuppgifterna. Upplägget passade Moa.
– Det är kul, jag älskar att lära mig nya saker. Man får ju vara lite kreativ också, här håller matroserna på och löser problem och bygger saker och allt möjligt.
Den här överfarten har hon vakt 2, vilket innebär att hon, en matros och en styrman lossar och lastar och därefter kör båten till Visby.
Inför sommaren är lastningarna den stora utmaningen.
– Allt ska ju med, det bara är så. Bildäck är helt fullt idag, det krävs att man är tydlig och noggrann.
Som jungman gör hon ett slags betald praktik ombord. När hon hade gjort 6 månader ombord fick hon fast tjänst som jungman. När hon gjort 6 månader till, fyllt i sin jungmansbok och samlat ihop tillräcklig sjötid blev hon lättmatros i maj.

Även för matroserna är skillnaden på sommarsäsong och övriga året stor.
– Det är blandningen som är kul, säger Moa. Under övriga året är det mycket underhåll, knacka rost och måla, på sommaren är det fullt upp med lastning och lossning och att köra.
Att tredubbla personalen på totalen på de tre fartygen Drotten, Visby och Gotland under ett fåtal sommarveckor har sina utmaningar. Trafiken går också upp i turtäthet, med dygnetrunt-trafik flera dagar per vecka.
– Det stora problemet är boendet. Det finns inte hytter nog ombord. Vi har otroligt många deltidsanställda på grund av det. De jobbar kanske 80-90 procent och får bo hemma, berättar Katrina Ansarfwe, sektionsordförande för Seko sjöfolk på Destination Gotland.

Rederiet har fått dispens från Transportstyrelsen för att ha dubbelboende i fem hytter för personalen.
– Det är bara nackdelar med det, säger Katrina Ansarfwe. Du har ingen privat sfär, inget eget utrymme där du kan dra dig tillbaka under hela din anställning. Det är inte bra.
Rederiet har en dialog med de anställda i frågan. De som får dela hytt är sommarpersonalen.
– Tillsvidareanställd personal och de som ingår i säkerhetsbesättningen får inte lov att ha dubbelboende. Ingen vill ju ha dubbelboende egentligen, säger Katrina Ansarfwe.
En annan utmaning som Katrina Ansarfwe märkt av på senare år är att färre vill bli medlemmar i facket.
– Vi förtroendevalda upplever att det är svårare att få folk att vara med i facket, säger hon. Vi har också uppmärksammat att arbetsgivaren informerar mer tydligt att man måste meddela om man inte vill vara medlem. Det är många säsongsanställda som inte vill ha medlemskap för så kort period.