De senaste 20 åren har säkerheten på de europeiska vattenvägarna blivit bättre. Men säkerhetsarbetet behöver fortsätta att utvecklas. Alla nya elfordon innebär nya risker för fraktsjöfarten, och här behövs mer samordning och förberedelser.
Fartyg som lägger till i europeiska hamnar idag är i bättre skick än för 20 år sedan. Det berättade Maja Markovcic Kostelac, chefen för The European Maritime Safety Agency (EMSA), vid ett besök i EU-parlamentet. Att färre fartyg hålls kvar i hamnarna är ett tecken på det. Antalet brister som konstaterats vid hamnstatskontroller har också minskat, även antalet förbjudna fartyg är färre. EU har utvecklat ett robust sjösäkerhetssystem som i många fall går längre än internationella konventioner. Dessa gäller oavsett flagga.

Samtidigt sker för många olyckor, enligt Maja Markovcic Kostelac, även om antalet olyckor verkar ha minskat utifrån EMSA:s översikt som dock bygger på uppgifter från medlemsstaterna. Nya risker, enligt EMSA, är den åldrande passagerarflottan, framför allt frågor som har att göra med digitaliserings- och koldioxidutsläppsprocessen. Även övergången till alternativa bränslen för fordon innebär att både passagerar- och lastfartyg måste förbereda sig.
Enligt Franz Evegren, enhetschef för brandsäker transport på RISE, orsakar inte elbilar fler bränder än fossilbilar. Om det inte är själva batteriet som brinner släcks branden precis på samma sätt som med andra bilar, med sprinkler och manuella släckinsatser. Batterierna sitter skyddade, så brandspridning dit tar tid.

– Den nya utmaningen är när batteriet brinner. Det orsakas av en termisk rusning, vilket gör branden svårsläckt. Då handlar det om att förhindra brandspridning, säger han.
En släckt batteribrand innebär också en förhöjd återantändningsrisk.
Batteribrand innebär giftiga gaser, vilket dock alla bränder gör, och konventionell skyddsutrustning för brandbekämpning är tillräcklig. För att hantera de nya riskerna behövs nya harmoniserade riktlinjer för hur brandbekämpning ombord ska gå till. Utbildningar behöver också anpassas till de anställda ombord.
– Tyvärr är det ingen som just nu driver på det gemensamma arbetet utan alla aktörer arbetar för sig, vilket inte är bra, säger han.
Enligt Franz Evegren brinner hybridfordon oftare. Det beror på att man då slår ihop fossilbilens och elbilens risker.
Ronny Öksnes, ordförande för ITF Ferry Task Force, anser att branschen inte är tillräckligt förberedd för att frakta de nya fordonen. Personalen behöver mer utbildning och träning. Dessutom behöver bemanningen vara tillräcklig för att klara av en olycka och arbetsmiljön behöver vara god.

– Många redare gör ett bra arbete och förbereder sin personal, men det går inte tillräckligt fort, säger han.
Han är orolig för att branschen blir medveten om de nya riskerna först när en olycka sker, något som har varit fallet tidigare.
– Vi i Norden har haft tillräckligt med dödliga olyckor, vi borde inte behöva lära oss den vägen, säger han.
Det är inte bara elbilar som utgör nya risker. Branschen behöver även förbereda sig på riskerna med vätgasbilar som redan finns på vägarna och andra enegriformer som kan komma i de nya bilarna, menar Ronny Öksnes.
Helene Götberg










