
Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt.
På torsdagen skrevs ett lokalt avtal mellan Seko och Veritas Tankers på Seko sjöfolks kontor i Göteborg.
– Det här är ett skolboksexempel på hur en god relation mellan fack och redare kan leda till positiva saker, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk. I det här fallet tycker vi det är extra kul eftersom det är fler fartyg under svensk flagg vi pratar om.
Riksdagen fattade i oktober beslut om ett svenskt bareboatregister som ska träda i kraft den 1 februari nästa år.
I juni köpte Veritas Tankers två fartyg, Bit Wind och Bit Wave, av Skärhamnsrederiet Tarbit. De vågade sig på att göra affären just tack vare att signalerna från regeringen var starka att ett svenskt bareboatregister var på gång.
– När den här affären dök upp, då fanns det ett ljus i tunneln, säger Ove Johnsson, vd på Veritas Tankers. Vi var ganska säkra på att ett bareboatregister var på gång, därför vågade vi ta steget och göra den här affären.
Fartyg hyrs in obemannat
Bareboat charter, eller skeppslega som det heter på svenska, innebär att ett fartyg hyrs in i huvudsak obemannat och att den som hyr fartyget bemannar det själv. Vid skeppslega mellan ägare och redare i två olika länder är skeppet fortsatt registrerat i ägarens land men det registreras också i landet det hyrs in till. Ägarlandets lagar styr ägarrelaterade frågor som till exempel inskrivning av ägande, inteckningar och pantsättning. Däremot styr det nya registerlandets lagar frågor om skeppets drift i allmänhet, bemanning, sjösäkerhet, arbetsmiljö och tillsyn.
I det här fallet är det ett japanskt företag som äger fartyget, och Veritas Tankers som ”hyr” det och för in det i det svenska bareboatregistret. Fartygen får därmed en grundflagg, men går i allt väsentligt under svensk flagg. Veritas chartrar fartyget på tio år, vilket är det vanligaste spannet.
Hjärtat som styr
Varför valde då Veritas Tankers att flagga svenskt? Ove Johnsson lägger en hand över bröstet.
– Hjärtat! säger han. Det är klart att vi vill ha svensk flagg på våra fartyg om vi kan. Min farfar startade det här rederiet en gång i tiden, och vi har flaggat svenskt i alla år. Det ska stå Donsö i aktern på våra fartyg, så är det bara.


Framöver väntar möten med myndigheter och fackliga organisationer, och mycket pappersarbete.
– Vi ska bli kallade till inflaggningsmöte med Transportstyrelsen för att lägga upp en plan framåt, förklarar Dick Höglund, senior advisor på Veritas Tankers. Vi har anmält att vi vill vara pilotprojekt i det här, det är därför vi går in redan första dagen.
Ove Johnsson utvecklar:
– Transportstyrelsen och andra myndigheter ska inte börja jobba med registret den 1 februari. De ska börja nu, så att systemet är up and running den 1 februari. För oss är det viktigt att det finns ett svenskt bareboatregister, och att det kommer i gång omgående. Vi går gärna i bräschen och stressar på myndigheterna. Den 1 februari vill vi sätta svensk flagg på våra fartyg, då ska allt vara klart och förberett för andra att följa efter.
Astana och Astella är båda tankbåtar som fraktar olja och kem. De är på 13 800 DWT, kör på LNG eller LBG och har en besättning på 12 personer totalt, varav 5 på Sekos avtalsområde. De kör Europafart, framför allt på Nordsjön och Östersjön. Besättningen kommer att se ut ungefär som på Veritas övriga fartyg, med en kvot TAP-anställda enligt avtal och där alla går på svenska kollektivavtal. Fartygen går i nuläget under holländsk flagg.

Vill inviga med infrastrukturministern på plats
Ove Johnsson öser beröm över infrastrukturminister Andreas Carlson, som han tycker har levererat när det gäller förbättringar för sjöfarten, vilket innefattar såväl bortplockad stämpelskatt som ändrad tonnageskatt och införandet av ett bareboatregister. Och han har en alldeles särskild dröm vad gäller den stundande omflaggningen.
– Vår målsättning är att omflaggningen ska ske i början av februari, i Stockholm, med infrastrukturministern på plats. Det skulle vi hemskt gärna vilja få till, det hade varit väldigt roligt, säger han.









