Ändrad tonnageskatt föreslås av regeringen

Ett syfte med den ändrade tonnageskatten är att öka inflaggningen till den svenska handelsflottan. Arkivbild

Regeringen har lagt fram en promemoria med förslag om flera förbättringar av tonnageskattesystemet. Ett besked som länge varit efterlängtat i branschen. Syftet är att stärka Sveriges konkurrenskraft inom sjöfartsnäringen.

Regeringens förslag presenterades under Almedalens första dag, och ska nu skickas ut på remiss.

– Det här är verkligen jättebra, säger Anders Hermansson, vd på Svensk sjöfart. Det finns väldigt många bra förändringar som kommer att ha stor inverkan för att få in fler svenskflaggade fartyg. Vi ska analysera promemorian mer i detalj, det finns säkert några saker man kan skruva på lite men det får vi återkomma till i vårt remissvar.

Ett flertal förändringar av systemet föreslås, bland annat:

Annons
  • Tonnagebeskattningssystemet ska utvidgas till att omfatta vissa verksamheter inom specialsjöfart, vilket bland annat innefattar kabel- och rörläggning, bärgning, isbrytning och verksamheter kopplade till vindkraftverk, oljeplattformar och liknande anläggningar till sjöss.
  • Möjligheten att hyra ut kvalificerade fartyg utan besättning föreslås utökas. Vissa ändringar vad gäller förutsättningarna för att ett fartyg ska vara kvalificerat görs också. Bland annat ska kravet på internationell fart tas bort och ersättas med ett krav på att fartyget används i trafik som är utsatt för internationell konkurrens på sjöfartsmarknaden.
  • Ett lägre krav på bruttodräktighet ska gälla för fartyg inom specialsjöfarten.

Beskedet om en översyn av tonnageskatten välkomnas även av Seko sjöfolk, som är överlag positiva.

– Det här är något vi har kämpat för länge, säger Mikael Lindmark, ombudsman i Seko sjöfolk. Förslaget behöver skruvas på några ställen, men stort plus för att de fått med specialsjöfarten och tagit bort procentkravet om internationell trafik.

Under gällande regler är ett fartyg tvingat att gå 75 procent i internationell trafik för kunna ingå i tonnageskattesystemet. Det kravet har helt tagits bort, och i stället uttrycks det som att fartyget används i trafik som är utsatt för internationell konkurrens.

Det finns även några saker som Mikael Lindmark ställer sig tveksam till i regeringens promemoria, men framför allt ett stort minus.

– Vår största kritik ligger i att eftersom de obeskattade reserverna inte tas om hand fullt ut så missgynnas de svenska rederier som varit den svenska flaggan trogen under alla år, säger han.

Obeskattade reserver innebär att om ett rederi går plus ett år, kan man flytta vinsten framåt och inte ta upp den för beskattning. De reglerna gäller enligt konventionell bolagsskatt, men alltså inte inom tonnageskattesystemet. Det finns inte heller något i regeringens förslag som tar upp detta.

På vilket sätt har en förbättring av tonnageskattesystemet någon inverkan för Seko sjöfolks medlemmar?

– Förslaget möjliggör för rederierna att sätta fler fartyg under svensk flagg, eftersom reglerna blir mer lika övriga EU-länders, säger Mikael Lindmark. Om ett rederi väljer att ansluta sig till det svenska tonnageskattesystemet så förbinder man sig också att stanna tio år i systemet, vilket ger en långsiktighet och förhoppningsvis gör att vi får en växande svensk fartygsflotta som genererar fler jobb till svenska sjömän.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 20 juli 2026.