Bra stämning viktigt för säkerheten

God stämning viktigt för säkerheten ombord. Fure Valö på Donsö Shipping Meet, reparatör Glen Catolico.
God stämning i besättningen är avgörande för säkerheten ombord. Här Glen Catolico (th), reparatör på Fure Valö, tillsammans med två kollegor under Donsö Shipping Meet. Foto: Dick Gillberg

Relationer spelar en långt viktigare roll för säkerheten ombord än vad man tidigare trott. Ska man förbättra fartygets möjligheter att klara en kris gäller det att bygga goda relationer i besättningen. Det framkom på säkerhetsseminariet på Donsö shipping meet i september.

Säkerhetsövningar är alltid viktiga, men den största säkerhetsrisken ombord är vanliga missförstånd och sociala spänningar i besättningen. På Donsös säkerhetsseminarium lyftes både forskning och erfarenhet som visar hur mellanmänskliga relationer är direkt kopplade till säkerheten.

– När man pratar om säkerhetsarbete till sjöss väger den psykosociala miljön tungt. Relationer betyder allt ombord, och då menar jag inte bara vänskap utan även ledarskapet, god kollegial stämning, bra relation mellan land- och ombordpersonal och till systerfartygen, säger Hanna Mahaffey som är ersättningskoordinator på Admare ship management.

Hanna Mahaffey, ersättningskoordinator på AdMare Ship Management. Foto: Dick Gillberg

Hon har intervjuat tre besättningar, både svenskar, filippinare och andra, om de viktigaste faktorerna för att höja säkerheten ombord. 

Annons

– Det är intressant att de alla svarade samma sak, oavsett nationalitet och kultur: Kommunikation. Bra kommunikation bygger psykisk säkerhet ombord och behövs i krislägen. 

Med dålig stämning eller slitningar i besättningen är risken större att hamna i en skadlig tystnadskultur, menar Hanna Mahaffey.

– Om folk inte känner sig sedda eller hörda så vågar de sällan sticka ut näsan och berätta om de till exempel sett någon säkerhetsrisk ombord. Det är inte bra.

Mahaffey menar att det ligger ett stort ansvar på personal i ledande befattningar att påverka ombordkulturen och ingjuta trygghet och öppenhet bland sina kollegor. Med adresslapp till alla arbetsledare tipsar hon om att löpande under dagen ”checka in” med kollegorna:

– Prata med folk och lyssna på dem, det skapar trygghet. Rom byggdes inte på en dag, men lägg gärna en liten bricka om dagen. 


Vikten av att bygga harmoniska arbetsteam togs även upp av psykologen och föreläsaren Anna Frost:

– Nu händer det! Folk har börjat tala om psykisk säkerhetskultur, det gjordes inte för några år sedan. Det här är så viktigt!

Anna Frost, säkerhet ombord, psykolog och föreläsare
Anna Frost, psykolog och föreläsare. Foto: Dick Gillberg

Anna Frost menar att det är viktigt att alla i besättningen är med och bygger in en tillåtande trygghet som ger fin stämning och bra kommunikation.

– Försök vara nyfiken när någon ventilerar något. Säg ”berätta gärna mer” eller ”vad hände?”– fråga helst inte ”vem gjorde vad?” för det bygger skuldkultur och det vill vi inte ha.


Mattias Mickelsen och Jan Eric Alcén från Stena Vinga berättade om hur de jobbat med säkerhetskulturen ombord på sitt fartyg. Foto: Dick Gillberg

Jan Eric Alcén och Mattias Mickelsen från Stena Vinga bidrog med exempel på hur de jobbat upp säkerhetskulturen på sitt fartyg under de senaste åren och märkt positiva resultat. Grunden menar de är att vara närvarande:

– Ta trekaffe, gemensam lunch. Uppmuntra samarbete, gör så att alla känner sig delaktiga, uppmuntra även idéer om förbättringar, ge feedback, säger Jan Eric. 

– Och prata om det här, prata om psykisk säkerhetskultur, så att hela besättningen blir medveten om vad det är och hur viktigt det är.


Kirsten Birgitte Strömsnes, säkerhetsutvecklare på DNV. Foto: Dick Gillberg

Kirsten Birgitte Strömsnes, som är säkerhetsutvecklare på DNV, serverade en annan infallsvinkel på vikten av gott säkerhetsarbete: När rörligheten bland unga sjömän är stor, mer än hälften av de unga byter arbetsgivare minst en gång vart tredje år och 68 procent slutar efter kort tid på grund av högt arbetstryck och svår karriärstege, finns en förbättringspotential:

– Vi behöver lägga fokus på människan och inte bara på ny teknik. Vad händer när personalen blir överbelastad eller stressad och inte får stöd? Det är en strategisk fråga, att få sjöfart attraktivt är en allt större utmaning. Med bättre säkerhet och bra organisation får man bättre affärskontinuitet samtidigt som man ökar attraktionen för yrket.


Stor igenkänning blev det i Donsöpubliken när Monica Lundh från Chalmers och Mårten Ohlsén från AdMarie ship management klev upp på scen för att prata om digitaliseringens inverkan på sjösäkerheten. Ohlsén målade med humor upp situationen med krångliga login-förfaranden i alla olika mjukvaruprogram som måste vara igång samtidigt, och den stora frustrationen när något eller inget av programmen släpper in en, trots att lösenordet är rätt. Många nickningar i publiken. 

Monica Lundh, Chalmers. Foto: Dick Gillberg
Mårten Ohlsén, AdMare Ship Management. Foto: Dick Gillberg

Men det som kanske bara är irritation på land blir ett allvarligt säkerhetsproblem till sjöss. 

– Det är vanligt att olyckor inträffar samtidigt som något digitalt system går sönder, motorn stannar eller liknande. Efter en blackout kan man kanske inte logga in igen, någonstans. Starlink är bra, men cyberattackerna har ökat, så allt för ofta når vi inte informationen som behövs, säger Mårten Ohlsén. 

Ansvarsområdet för datorerna ombord faller enligt Ohlsén ofta mellan stolarna, och när nittio procent av alla fel ombord är kabelorienterade kan det bli problematiskt:

– Det behövs inte bara en elektriker ombord utan även en elektroniker för att lösa problemen som uppstår. Och en riktigt bra helpdesk.

Malin Vive