
Många arbetsmoment inom intendenturen innebär ohälsosamma arbetsställningar, men åtgärder som arbetsrotation och förändrad arbetsteknik kan minska risken för skador. Det visar ett forskningsprojekt som studerat belastningsergonomin hos intendenturpersonalen med hjälp av så kallade smarta arbetskläder.
Tidigare forskning har visat att intendenturpersonal ofta är hårt belastad av tunga lyft, ohälsosamma arbetsställningar och stress. Nu har en studie genomförts ombord på två svenskflaggade färjor där man undersökt graden av belastning vid olika arbetsmoment.
Mätningar har gjorts med så kallade smarta arbetskläder där besättningen burit tröjor med sensorer insydda i tyget som registrerar hur personen i fråga rör sig. Sammanlagt genomfördes mätningar på 23 personer vid 26 mättillfällen ombord på Viking Lines M/S Viking Cinderella och Destination Gotlands M/S Gotland (läs mer om smarta arbetskläder här).
Studien har fokuserat på rörelser i överarmar och rygg vilket gör att belastningen på andra delar av kroppen inte registrerats. Av de arbetsuppgifter som studerades var dammsugning ett av de allra mest belastande momenten.

– När man dammsuger böjer man ofta på ryggen och det kan vara svårt att komma åt under bord och stolar. Att dammsuga heltäckningsmattor är särskilt påfrestande eftersom mattan gör dammsugningen tyngre än på släta golv och det är tungt att dra dammsugaren efter sig, säger Jörgen Eklund, professor emeritus vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH, som ledde forskningsprojektet.


Påfrestningar vid arbete i byssan
Även arbetet i byssan innebär ergonomiska påfrestningar. Höger arm utsätts för flera ohälsosamma rörelser när man exempelvis rör i grytor, använder kniv eller lyfter pannor och kastruller. Ett särskilt belastande moment är när man lyfter och skakar nätkorgarna i fritösen. Att plocka upp varor på hyllor innebär en måttlig belastning medan de tunga lyften av lådor med flaskor innebär hög belastning. Arbetet i barer är också påfrestande, framför allt när personalen sträcker sig fram över bardisken för att servera eller ta betalt av gästen.
”Är det sjögång blir det svårare och tyngre att utföra vissa arbetsmoment.”
– Från studier av hotell- och restaurangarbete i land vet vi att det här är påfrestande arbeten så resultaten var förväntade. Det som är speciellt inom sjöfarten och som också behöver beaktas är rörelserna i underlaget. Är det sjögång blir det dessutom ännu svårare och tyngre att utföra vissa arbetsmoment och man behöver kämpa med balansen. Det innebär en ytterligare belastning, säger Jörgen Eklund.

Vara uppmärksam på hur man lyfter
Utöver mätningarna handlade studien också om att göra deltagarna uppmärksamma på sin egen arbetsteknik, alltså hur man bär, lyfter och böjer sig. Genom att koppla till en enhet med vibrationsfunktion till separata sensorer fick deltagarna en direkt återkoppling när belastningen på kroppen ökade. En av dem som deltog i forskningsprojektet var Erik Lundgren. Han jobbar inom hotellavdelningen på M/S Gotland med bland annat diskplockning och städning av hytter. Han är också ansvarig för att tillsammans med en kollega hålla fartygets 30 toaletter rena.

– Gjorde man någon felaktig rörelse surrade det till direkt. Jag är ganska lång och det gör att jag måste böja på ryggen mycket när jag gör rent toaletterna, vilket inte är så bra. Att sitta på knä ger en bättre arbetsställning, men eftersom jag inte vill ha ansiktet i samma höjd som toaletten får jag ta den smällen, säger Erik Lundgren.
Däremot har han ändrat sitt sätt att arbeta inom andra områden sedan han deltog i projektet.
– Jag försöker använda benen så mycket som möjligt och böja på knäna istället för på ryggen. Som när jag plockar disk från diskvagnarna. Då försöker jag sätta mig på huk när jag ska ta brickorna längst ner, säger Erik Lundgren.
Arbetsrotation gav bäst effekt
I studien presenteras också förslag på hur belastningen kan minska genom olika förändringar. Den åtgärd som visade sig ge bäst effekt var arbetsrotation.
– Att rotera mellan arbetsuppgifter var det mest effektiva sättet att minska belastningen. Men även tekniska hjälpmedel, anpassad arbetsmiljö och förändrad arbetsteknik kan ge god effekt, säger Jörgen Eklund.
På M/S Gotland har man försökt omhänderta lärdomarna från studien och sprida resultaten till resten av besättningen. Det berättar Eva Fröschl som är intendent ombord.
– Jag har printat ut rekommendationerna i rapporten om vad vi ska tänka på när vi arbetar och satt upp på samtliga försäljningsställen ombord. Vi ska också ha den här studien i åtanke när vi köper in nya maskiner och introducerar ny personal. Det här har varit ett bra och lärorikt projekt, säger hon.
Studien är publicerad i rapporten Belastningsergonomi för intendenturpersonal på passagerarfärjor. Den finansierades av Stiftelsen Sveriges Sjömanshus.