Syskonträff på Donsö. Älvtanks Ramanda och Furetanks Fure Ven. Foto: Dick Gillberg Reportage Fler systrar beställda 18 Oktober 2019 Furetank har fått sina tre gasdrivna produkttankers som var med i den ursprungliga ordern. Men rederiet har redan beställt ytterligare två. – Vi har båtar som snart kommer att behöva bytas ut, säger vd Lars Höglund. Lars Höglund är mycket nöjd. Fartygen i serien är i stort sett identiska, färgsättningen varierar men i övrigt är det inga egentliga skillnader. Gasdrift och optimerad skrovform minimerar bränsleförbrukning och utsläpp. – De har minsta möjliga miljöpåverkan. Jag har inte hittat några fartyg som är bättre än våra, säger han. På sikt strävar rederiet mot att gå över till biogas som bränsle. Idag körs de främst på naturgas. – Vi har redan börjat med inblandning av biogas och kommer successivt, när det är möjligt beroende på tillgång och pris, att gå över mer och mer. Vi kommer successivt gå över mer och mer till biogas Fartygen har fått mycket uppmärksamhet och det första – Fure Vinga – såldes i våras till Kanada. I samband med det beställde Furetank ett till, och i september meddelades att rederiet lagt ännu en beställning. Seriens nummer sju och åtta har planerad leverans i november 2020 och mars 2021. De ska ersätta färöflaggade Fure Ferder och Fure Fladen. – De är byggda 2003 och det är snart dags att byta ut dem. Oljebolagen godkänner inte fartyg äldre än 20 år, säger Lars Höglund. Nybeställningarna får förhoppningsvis svensk flagg som resten av serien. – Om allt fortsätter som idag, med bra förhållanden med facken och samsyn i branschen, så blir det svensk flagg. Men det oroar oss att politikerna från årsskiftet drar ner sjöfartsstödet till 99 procent för att finansiera tonnageskatten. Den signalen är jättedålig, säger Lars Höglund. Han jämför med att öppna Pandoras ask. Har man väl börjat nagga av sjöfartsstödet så kanske det fortsätter. – Ser vi tendenser på att sjöfartsstödet fortsätter minska så vågar vi inte sätta svensk flagg på nybyggena. När vi tar in fartyg så binder vi oss i tio år. Man är jätterädd att låsa fast sig i ett system som kan ändras under tiden, säger han. Furetank har under året rekryterat sjömän till de nybyggen som levererats, och kommer enligt Lars Höglund att behöva anställa fler framöver. Hur ser det ut för svenskt manskap? – Vi ser om vårt hus så att vi ska få påfyllning av svenskar. Vi har alltid svenska elever och ungdomar på Seko-platser ombord på våra båtar på somrarna. Sedan vill vi gärna att de läser vidare och kommer tillbaka till oss. Vill någon ha ett sabbatsår så försöker vi hjälpa till, men vi vill helst inte att de stannar i manskapsbefattningar, säger Lars Höglund. Vi ser om vårt hus så att vi ska få påfyllning av svenskar Han ser matros och motorman främst som genomgångsyrken som ger viktig erfarenhet. – Vi vill hemskt gärna att våra styrmän och ingenjörer i maskin ska ha jobbat i manskapsbefattningar innan de blir befäl. Det är berikande att inte bara ha suttit på skolbänken, säger han. Läs även: På besök i hemmahamnen Fure VenLängd: 150 meterBredd: 23 meterTankkapacitet: 20000 kubikmeterHuvudmaskin: Wärtsilä 9L34DF 4500 Kw anpassad för gasdrift (LNG och LBG)Skrovdesign: FKAB Marine DesignBesättning: 14 personer (varav två elever) Reducering av utsläpp vid LNG-driftKoldioxid: 55 procent (kan elimineras om biogas används)Kväveoxid, NOx: 86 procentSvaveloxid, SOx: 99 procentPartiklar: 99 procentBuller: 50 procent OmbordReportage Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025